En budget för miljöns och Eskilstunabornas framtid

En budget för miljön och Eskilstunabornas framtid

Budgetfullmäktige i Eskilstuna 2024-06-18

Under kommunfullmäktige i juni presenterade vi den Årsplan för 2025 för Eskilstuna där vi pekar ut vilken politik vi vill se i Eskilstuna. Med vår budget visar vi att det går att satsa på såväl en trygg framtid för barn och unga som på miljö och klimat, även i tuffa ekonomiska tider.

Miljöpartiets budget för 2025 innehåller viktiga prioriteringar för både dess invånare och för klimat och miljö. I Eskilstuna ser vi stora behov av att stärka både klimat- och miljöarbetet.

• Vi vill skydda mer skog och bland annat se till att den värdefulla skogen i Borsökna där vi tidigare stoppat majoritetens (S och M) planer på avverkning, blir naturreservat. Vi vill se att planerna på en central badplats vid å-rummet blir av, att vi skyddar vår stad genom mer grönska och att vi skapar fria vandringsvägar för fisken i ån.

Eskilstuna står idag inför stora utmaningar att bryta segregation, stoppa kriminaliteten och ge varje barn och ungdom möjligheter att lyckas. Utbildning och skola är det absolut effektivaste sättet att bryta fattigdom och utanförskap, men lika viktigt är satsningar på en meningsfull fritid, trygghet och jämlikhet.

• I Eskilstuna har vi sett att förskolan, grundskolan och gymnasieskolan drabbats av besparingar som lett till stora varsel. Det har föga förvånande väckt både oro, stress och protester och riskerar att få stora negativa konsekvenser, framför allt för de barn som drabbas av förändringarna men också för berörda medarbetare. Vi anser att en kommuns primära ansvar är tillgodose god samhällsservice till medborgare. Skolan är en kärnverksamhet i denna samhällsservice, där framtid, hopp och kunskap byggs. Vi vill därför se att skolverksamheterna får extra medel på 70 miljoner för att stoppa de planerade besparingarna, slopade effektiviseringskrav och satsningar på fler pedagoger, minskade barngrupper, stärkt elevhälsa och stärkta resurser för barn med särskilda behov.

Våra huvudsakliga satsningar i siffror:

Förskola – stoppa besparingar, ökad personaltäthet, minskade barngrupper, stärkt tilläggsbelopp, utfasning av skadliga ämnen, satsning på ekologisk kost och utomhusvistelse: 50, 7 miljoner och slopade effektiviseringskrav

Grundskola – stoppa besparingar, ökad personaltäthet, stärkt tilläggsbelopp och stärkt elevhälsa. Utveckla Naturskolan, satsning på ekologisk kost: 52 miljoner och slopade effektiviseringskrav

Gymnasieskola – stoppa besparingar, satsning på fler lärare och stärkt elevhälsa. Satsning på ekologisk kost: 12, 5 miljoner och slopade effektiviseringskrav

Sammanlagd satsning på skolan: 115, 2 miljoner

Meningsfull fritid – ökade resurser till föreningslivet och avgiftsfri Kulturskola. Satsning på kultur-idrotts-och naturbibliotek. Utfasning av granulat. Satsning på studieförbund. Vi vill också se att den nya placeringen av Fröslunda IP, som kommunens inriktningsbeslut för utvecklingen av området fastställer, prioriteras utan dröjsmål, det innebär att vi lägger investeringsmedel redan för 2025 i stället för att vänta till 2029 som majoriteten (S och M) vill: 4, 8 miljoner samt investeringsmedel under 2025 för flytt av Fröslunda IP.

Trygga stadsdelar – satsning på att utveckla trygga och attraktiva stadsmiljöer i Fröslunda, Råberstorp, Lagersberg, Årby, Skiftinge och Skogsängen: 70 miljoner över en period av fem år

Jämlikhet och trygghet – satsning på minskade sjuktal, fortbildning inom HBTQIA+. Medel till kvinnojouren Moa, fortbildning om hedersrelaterat våld. Samarbete med ungdomsjouren Fria i grundskolenämnden, kultur-och fritidsnämnden och via socialnämnden. Stärkta resurser till Trygga barn och unga och för arbetet med att stoppa mäns våld mot kvinnor: 35, 6 miljoner

Avveckling av flygplatsen – En testbädd för grön teknik bör skapas och stora delar av ytorna bör användas för produktion av förnybar energi som t ex solenergi: besparing på 7 miljoner

Stärkt klimatarbete, mer grönska, skydd av natur och utveckling av Å-rummet: Vi vill skydda vår stad genom mer grönska, anlägga en park vid Kungsplan, skydda skogen i Borsökna genom naturreservat, behålla Årbystugan, anlägga en badplats i ån i centrala Eskilstuna och skapa fria vandringsvägar för fisk: 5 miljoner

En attraktiv och trygg cykelinfrastruktur: fler cykelgator, satsning på säkra cykelöverfarter, fler och bredare cykelbanor, mobilitetspooler mm): 55 miljoner över fem år

Läs vår Årsplan för 2025 för Eskilstuna och våra Ägardirektiv för 2025 för Eskilstuna Kommunföretag här.

Marielle Lahti och Mohamed Abdukani, gruppledare Miljöpartiet de gröna i Eskilstuna