Politik som gör skillnad i Eskilstuna

Skänk en gåva och hjälp oss synas i EU-valet med en lådcykel!

Skänk en gåva! Hjälp osssynas i EU-valet med en lådcykel!

Tack alla som bidragit!

Insamling för lådcykel avslutad – fortsätt gärna stötta oss att synas i EU-valet!

Den insamling som pågått för att finansiera en lådcykel att kampanja med i EU-valet är avslutad. Tack till alla som bidragit! Insamlingen resulterade i 18 800 kronor. I april fattade styrelsen för Miljöpartiet de gröna i Eskilstuna beslut om att skjuta till eget kapital om 19 489 kronor för att täcka den totala kostnaden av en el-lådcykel.

Nu ser vi fram emot att kampanja för en stark miljöpolitik och skydd av mänskliga rättigheter i EU! Fortsätt gärna stötta oss att synas i EU-valet, fram till och med 9 juni jobbar vi för att sprida våra budskap inför valdagen: vi vill stärka demokratin i Europa, skydda minoriteters rättigheter, stärka skyddet av natur i hela EU, se en snabb och rättvis klimatomställning och låta skogen vara skog. Alla eventuella insamlade gåvor går till EP-valskampanjen.

Vill du läsa mer om EU-valet och vår politik? Läs Miljöpartiet valmanifest här.

Skänk din gåva via vårt Swish-nummer: 1235388640

QR-kod Crowdfunding kampanj Lådcykel Eskilstuna

Har du frågor om insamlingen?
Hör av dig MP Eskilstunas organisationssekreterare Tünde Simó: tunde.simo@mp.se

ESKILSTUNA

Marielle Lahti och Mohamed Abdukani, gruppledare, MP Eskilstuna

För en framtid att längta till i Eskilstuna

Vi vill ställa om till ett miljö- och klimatvänligt samhälle och satsa stort på en förbättrad välfärd. Vi behöver ställa om eftersom världen befinner sig i ett klimatnödläge. Här har vetenskapen sagt sitt: utsläppen måste minska – snabbt. För att det ska gå krävs en klok och modig klimatpolitik. Men omställningen ska inte bara ske för miljön, den ska också vara rättvis för våra invånare. Vi vill säkerställa att vi har ett rättvist samhälle, för alla.

Vi lever i en orolig och föränderlig värld och vi ser med stor oro hur Eskilstuna och Sverige sluter sig mot omvärlden, hur en hårdare samtalston breder ut sig, hur rasismen ökar, hur jämställdhet och HBTQIA+-rättigheter motarbetas. Vi ser också med stor oro på den nedmontering av miljö- och klimatpolitiken som sker med den nya regeringen vars politik också innebär ett hot mot mänskliga rättigheter.

Vi är övertygade om att människor som söker sig hit kan och vill bidra till vår stad, och att det är i mötet mellan människor med olika bakgrund som samhällets framtidskraft finns. Vi måste ta vara på de mänskliga resurser, den kapacitet och kreativitet som de människor som flyttar till Eskilstuna bidrar med. Vi motsätter oss en inflyttningspolitik som vill skapa skiljelinjer mellan vilka människor som är välkomna i Eskilstuna och vilka som inte är det. Vi är en motkraft mot den polarisering som vill ställa grupp mot grupp och står upp för ett humant Eskilstuna – ett Eskilstuna som är attraktivt för alla människor. Eskilstuna ska vara en Fri-stad, inte en Förbuds-stad.

I Miljöpartiets Eskilstuna finns inte vi och de. Vi tror att det är i mötet mellan människor med olika bakgrund som en stor del av samhällets utveckling skapas. Vårt Eskilstuna ska vara öppet och välkomnande. Vi vill att du ska känna dig delaktig, oavsett vem du är, hur gammal du är och var du kommer ifrån. Du ska ha möjlighet att uppfylla dina drömmar och bidra med dina idéer. I vårt Eskilstuna är det vi tillsammans som gör skillnad och skapar framtiden.

Välkommen att följa oss på Facebook för att få senaste nytt från oss! Vi finns också på Instagram

Vi jobbar för en framtid att längta till i Eskilstuna – läs mer om den politik vi driver här.

Du hittar också vårt handlingsprogram för 2022-2026 här och vårt budgetförslag för Eskilstuna kommun 2024 här

Aktuellt i Eskilstuna

Eskilstuna, 24 november 2023

En budget för ett tryggt, öppet och medmänskligt Eskilstuna