Budget 2025 – tillsammans för en stark och hållbar välfärd.

Växjö kommuns budget 2025 – Tillsammans för en stark och hållbar välfärd
Här kan du läsa hela budgeten för Växjö kommun 2025. Budget 2025 S, V och MP

Idag har styret i Växjö kommun, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet de gröna presenterat sitt budgetförslag för 2025 – tillsammans för en stark och hållbar välfärd. I arbetet med att ta fram budgetförslaget har Centerpartiet deltagit.

Växjö kommun påverkas av oroligheter i vår omvärld men framtiden ser ljusare ut än för ett år sedan. Inflationen har sänkts och de tillfälligt höga pensionskostnaderna ligger nu på mer normala nivåer. Det finns fortfarande utmaningar när det gäller den ökade arbetslösheten och att befolkningsökningen inte är lika stor som tidigare.

Klimatet är vår tids största ödesfråga och Växjö kommuns insatser för att skapa en mer hållbar värld är avgörande. I den budget vi nu lägger fram föreslår vi flera insatser för att motverka klimatförändringarnas negativa effekter. Vi föreslår även att kommunens beredskapsarbete ska skruvas upp genom investeringar i bland annat infrastruktur och energiförsörjning, säger Magnus P. Wåhlin (MP), kommunalråd.

Att erbjuda en stark välfärd för kommuninvånarna är Växjö kommuns absolut viktigaste uppgift. Växjö kommun står starkt ekonomiskt och vi står väl rustade för att möta framtiden och därmed kan vi hålla en hög kvalitet inom skolan och omsorgen, säger Malin Lauber (S), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande.

Skolan är den verksamhet som får den enskilt största satsningen med över 80 miljoner kronor. Vi genomför även historiska satsningar på arbetsmarknadsinsatser, socialtjänsten och det brottsförebyggande arbetet samt stärker kommunens beredskap både när det gäller klimatförändringar och i händelse av kris eller krig.

Vi stärker även Växjö kommuns arbete för att skapa ett starkare kulturliv och förbättra insatserna på fritiden för kommunens yngre invånare. Kulturskolan stärks, fler elever kommer att ta del av kultur i grundskolan och stöden till studieförbunden ökar. Kulturen är en viktig del av välfärden, fortsätter Maria Garmer (V), kommunalråd och 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

I budgetförslaget fortsätter vi att sänka uttaget från Vidingehem. Under 2025 sänks uttaget med ytterligare 15 miljoner, jämfört med i år. I och med det har Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet de gröna sänkt uttaget för Vidingehem med närmare 40 miljoner kronor.

Budgeten har i dag antagits av kommunstyrelsens arbetsutskott. Den 29 oktober ska den behandlas av kommunstyrelsen och det slutgiltiga beslutet fattas av kommunfullmäktige den 19 november.