Trafik

Vi vill:

  • Markant öka områden för gång och cykeltrafik.
  • Minska eller decimera fordonstrafik och parkering inom stadskärnan.
  • Att större del av det centrala gatunätet ska vara gåfartsområde.
  • Att cykelstråk skapas längs Hamngatan, Allén och Esplanaden.
  • Läka stadsbilden genom att några centrala parkeringsplatser används för bostäder/kontor med utåtriktade gatuplan.
  • Att kommunens el- och biogasbilar säljs till kommunmedborgarna när de ska bytas ut.
  • Att en bilpool kommer igång med biogasbilar.

Varför?:

FN:s klimatmål Agenda 2030 antogs av världens ledare 2015 och ska vara uppnådda till år 2030.

Sveriges riksdag har beslutat om 70 procent lägre koldioxidutsläpp till år 2030 jämfört med 2010.

Västerviks kommun och region Kalmar län har antagit utmaningen att vara netto fossilbränslefria senast år 2030. I stadens trafikstrategi kan man bland annat läsa:

  • Cykeltrafiken per innevånare ska öka.
  • Antalet korta resor med bil per innevånare ska minska.
  • Antalet godstransporter till centrum ska minska.
  • Antalet resor med kollektivtrafik ska öka.

Vi har också en vision om att placera ”terminalparkeringar” utanför stadens centrum för besökande och en ”ankomsterminal” i anslutning till infarten från E22 för personbilar och lastbilar och fördela transporter in till staden via, för ändamålet lämpliga, miljövänliga och fossilfria färdmedel.

Nyheter på ämnesordet

Örebro län, 23 december 2024

DN: Camilla Hansén (MP) välkomnar KD över till den ljusa sidan när de ändrar sig om F-betyget

Skåne, 20 december 2024

MP föreslår expressbusslinje till Köpenhamn

Skåne, 20 december 2024

MP föreslår avgiftsfri klimakterierådgivning för anställda i Region Skåne

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter