Cykelplanen på återremiss
Hamn- och gatunämnden skickade tillbaka förslaget på cykelplan på initiativ av MP:s Samuel Lindh eftersom förslaget från förvaltningen inte håller måttet för en cykelstad som Varberg ska vara.
Under det senaste året har Hamn och gatunämnden och i förlängningen förvaltningen arbetat med att fram en ny cykelplan med bas i den övergripande Trafikstrategin som antogs av Kommunfullmäktige i september 2015.
Cykelplanen är omfattande och många delar mycket bra och tydlig för det fortsatta arbetet framåt men samtidigt så saknas det ett antal helt grundläggande saker enligt vår mening. För att kunna ta Varberg till nästa steg och på riktigt sätta cykeln i första rummet behövs mätbarhet och tydlighet i regleringen. Detta har bland annat vår representant Samuel Lindh påpekat återkommande vid nämndens beredning. Både i de inledande skedena och under avstämningen inför remissrundan som genomfördes våren 2016.
När förvaltningens slutgiltiga förslag till slut nådde till arbetsutskottet så saknades ett antal genomgripande förslag och det aktiva arbetet med att förändra förslaget inför behandlingen i nämnden tog vid. Nämnden ville inte anta förslagen utan beredning vid sittande bord utan enades om att skicka tillbaka hela skrivelsen till förvaltningen med ett antal åtgärder som behöver ytterligare bearbetning.
Följande punkter kommer att ses över för att bli mer konkreta innan planen kan antas av nämnden.
- cykelns framkomlighet och säkerhet på sträckor och genom korsningar
- cykelns prioriterade tillgänglighet till viktiga målpunkter
- separation mellan gående och cyklister på sträckor och genom korsningar
- cykelns höga prioritet vid korsande utfarter
- hinder i och bredvid cykelbana
- komfort och jämnhet
- orienterbarhet och skyltning
- framkomlighet och prioritet under byggskeden
Samtliga funktionskrav ska tydligt återspegla Trafikstrategins strategier att cykeln ska ha hög prioritet och att cykelns tillgänglighet till viktiga målpunkter ska prioriteras framför kollektivtrafik och bil.
Funktionskraven ska gälla arbetspendlingsstråk och det övergripande cykelvägnätet.