Vi höjer ambitionerna när regeringen monterar ned

När regeringen monterar ned klimatpolitiken gör vi tvärtom. I budgeten för 2025 höjer vi ambitionerna för ren luft i kommunen, vi planterar fler träd och ökar krontäckningen. Vi stärker arbetet med klimatbudgeten och nu – äntligen – bygger vi spårvägen.

Uppsala ska vara klimatneutralt senast 2030, klimatanpassat 2040 och klimatpositivt senast 2050 – det är klimatmål i linje med Parisavtalet som vi åtagit oss. Det gäller både för utsläpp från kommunens verksamhet och för Uppsala som geografiskt område. För att nå dit behöver utsläppen av växthusgaser minska med 10-14 procent varje år. Därför växlar vi nu upp kommunens klimatarbete. Kommunens klimatbudget aktiveras. Målet om ett klimatneutralt Uppsala behöver genomsyra alla kommunens verksamheter, från samhällsplanering till upphandling. En klimatkonsekvensanalys ska genomföras vid alla investeringar och beslut. Vi behöver säkerställa att alla jobbar effektivt mot samma mål.

Samtidigt som vi aktiverar klimatbudgeten ser vi också till att höja ambitionerna för ren luft i kommunen och skapa bättre förutsättningar för gång, cykel och kollektivtrafik. Äntligen är bygget av spårvägen i gång som kommer knyta ihop Uppsala samtidigt som vi minskar föroreningar och utsläpp från biltrafiken. Parallellt med utbyggnaden av spårvägen och fyrspår till Stockholm förbättrar vi våra cykelvägar och möjligheterna till cykelpendling, både i kommunen och över kommungränser. Andelen som väljer cykel ska också öka och Uppsala ska vara en cykelkommun i världsklass.

När vi bygger en klimatvänlig kommun skapar vi en kommun som fler vill bo och leva i, bättre för 8-åringar likväl som för 80-åringar. Ingen ska behöva dö i förtid eller bli sjuk av föroreningar i luften i Uppsala. De insatser vi gör för ren luft räddar liv. När vi nu sätter mål om att Fyrisån ska vara badbar till 2030 så gör vi det både för miljön och för möjligheten att få ta ett dopp mitt i stan. När vi nu ser till att nå målet om att stadens träd ska ha en krontäckning på 30% till 2034 bidrar det till att Uppsala blir en mer levande och grön kommun där gator och torg erbjuder svalka och rekreation. Vi ser också till att fler får möjlighet att komma ut i naturen när vi stärker efterlevnaden av strandskyddet, arbetar för hyggesfritt skogsbruk i kommunen och fattar beslut om nya naturreservat, t.ex. i Blodstensskogen.

Utsläppen från uppvärmning av bostäder, elanvändning, transporter och arbetsmaskiner minskar i Uppsala kommun just nu, och luftkvaliteten förbättras. Europeiska miljöbyråns senaste ranking visade att Uppsala är den stad i Europa med renast luft sett till fina partiklar. Även i kommunens egna mätningar kan vi se allt lägre nivåer av kväveoxider och större partiklar, till exempel från däckslitage. Detta tack vare aktiv politik för minskad miljö- och klimatpåverkan i Uppsala. Samtidigt ökar dock utsläppen från flyget och långväga transporter vilket ökar Uppsalas utsläpp.

Tyvärr kämpar vi i Uppsala i motvind när regeringen och Sverigedemokraterna tar bort flygskatten och sänker priset på fossila drivmedel. Regeringen lyfter inte ett finger när tåglinjer läggs ned. Det är politik som ökar utsläppen, även i Uppsala. Men vi i det rödgröna styret gör det vi kan för att väga upp regeringens klimatfientliga politik. Och vi vet att Uppsalabor har ett starkt engagemang för klimat och miljö. I budgeten för 2025 höjer vi därför ambitionerna ytterligare när regeringen fortsatt sänker sina.

Linda Eskilsson (MP), kommunalråd med ansvar för miljö, klimat och natur
Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande
Tobias Smedberg (V), kommunalråd