Mer medvind åt cyklisterna!
I Uppsala är det fullt naturligt att ta sig fram på cykel, mer än en tredjedel av alla resor i staden sker med cykel. För att få samma utveckling på fler ställen i Sverige så behöver cykeln få högre status i den nationella, regionala och lokala infrastrukturplaneringen. I dagens UNT skriver Rickard Malmström tillsammans med Per Bolund, Jenny Lundström och Emma Berginger om grön cykelpolitik.
Att cykla har blivit något av en folkrörelse. Det gör oss friskare samtidigt som vi bidrar till att rädda klimatet. Trots detta har cykeln fått stå tillbaka för biltrafiken de senaste 70 åren. Miljöpartiet vill vända på den logiken. Det är dags att ge cyklisterna medvind igen.
För att vi ska kunna leva hållbart behöver städerna byggas mer hållbara. Genom att anpassa dem till cyklingen så anpassas de också till människorna som lever där. Att cykla till skolan ska vara tryggt för barnen. Att välja cykeln till jobbet ska vara enkelt och snabbt.
Idag är det lätt (och rätt) att tänka på cykeln som ett modernt transportmedel. Men faktum är att cykeln uppfanns redan på tidigt 1800-tal och hade sin första storhetstid på 1950-talet. Då skedde 80% av resorna i städerna på cykel. Idag sker istället 70% av alla resor med bil trots att åtta av tio bilresor är kortare än tre kilometer.
Att cykla i Sveriges städer och tätorter är ofta som att lägga ett pussel som saknar bitar. Därför är många cyklister otrygga i trafiken och under hösten har det startats ett #cykelupprop i sociala medier med anledning av detta.
Men det finns goda exempel. Uppsala kommun har för tredje året i rad utsetts till Sveriges bästa cykelfrämjande kommun. I Uppsala har Miljöpartiet sett till att cykelinfrastrukturen förbättrats med bland annat snabbcykelleder och cykelparkeringshus. För att kunna cykla året runt sopsaltas cykelvägar och på landsbygden byggs pendlarparkeringar även för cykel. Det finns dock alltid behov av att fortsätta att utveckla cykelinfrastrukturen, även för de städer som ligger i framkant, för att inte hamna på efterkälken.
I höstens statsbudget är vi miljöpartister glada över att kunna satsa 300 miljoner extra på cykelåtgärder. I praktiken innebär det att 300 miljoner kronor läggs till den redan beslutade miljarden som vi årligen satsar på kollektivtrafik och cykling genom stadsmiljöavtalen.
Under året har bilvägar i små och stora städer utomlands, med enkla medel, gjorts om till cykelvägar, så kallade pop-up cykelvägar. Miljöpartiet vill se sådana initiativ i Sverige och med dessa pengar kan kommuner och regioner satsa på såväl pop up-cykelbanor som vanliga cykelbanor. Nu under coronapandemin är det ett smart sätt att minska smittorisken vid transport.
Pengarna behöver kombineras med en mer långsiktig satsning på cykelinfrastruktur i såväl den nationella infrastrukturplanen som i länstransportplanerna. Miljöpartiet vill att det byggs ett stomvägnät för cykel, ett nationellt cykelvägnät där staten tar ett ökat ansvar för att sammanbinda orter och städer med bra cykelvägar. Det behövs en trafikplanering där cykeln verkligen prioriteras. Många kommuner och regioner har egna mål och planer för ökad cykeltrafik, men sådana mål och planer saknas på nationell nivå. Miljöpartiet vill därför se ett nationellt mål för ökad cykling och en plan för hur cyklingen ska öka. I Region Uppsala har vi också, tack vare Miljöpartiet, bestämt att när det investeras i mötesfri väg ska det också investeras i en fullgod lösning för gång- och cykeltrafikanter. En sådan regel behövs även i den nationella planen.
Det är idag möjligt att använda friskvårdsbidraget till spinning på gym men inte till kostnader för cykelpendling och det tycker vi är både dumt och omodernt. Miljöpartiet vill ge alla möjligheten att använda friskvårdsbidraget till cykelservice och cykelreparation på verkstad.
I Uppsala är det fullt naturligt att ta sig fram på cykel, mer än en tredjedel av alla resor i staden sker med cykel. För att få samma utveckling på fler ställen i Sverige så behöver cykeln få högre status i den nationella, regionala och lokala infrastrukturplaneringen. Om politiken ser till att cykelbanorna blir fler så kommer cyklisterna att bli fler.
Per Bolund, språkrör Miljöpartiet samt finansmarknads- och bostadsminister
Emma Berginger, riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson (MP)
Jenny Lundström, 1:e vice ordförande, Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala (MP)
Rickard Malmström, kommunalråd och ordförande i Gatu- och samhällsmiljönämnden (MP)