Miljöpartiets förslag för Runby tillgodoser behov utan att bygga i skog eller på jordbruksmark

Väsbys styrande partier (S, VB, L med stöd av V) projekterar för att bygga i skog och på jordbruksmark i Runby.

Vi har konstruktiva och mycket bättre förslag som vi presenterat tidigare men ikväll i kommunfullmäktige (2024-09-16) också har lagt motioner kring.

1. Bygg ny idrottshall inom Runbyskolans område, där tälthallen står idag. Bygg inte idrottshallen i värdefull natur vid Runbyspåret! Läs vår motion här.
  2. Bygg en förskola på den s.k. SPP-tomten mitt emot Runbyskolan (där f.d. församlingsgården står) så att Bergaplan frigörs! Läs våra motion om förskola på f.d. församlingsgårdstomten här.
  3. Anlägg en fullstor fotbollsplan på Bergaplan invid Runbyskolan istället för på åkern och i värdefullt skogsområde! Läs vår motion här.

Läs också om hur vi arbetar för att prioritera Skanskatomten framför att bygga en skola på värdefull jordbruksmark vid Västra Eds allé här.

Här nedan kan du läsa en Väsbysbos mycket tänkvärda reflektion över skogens betydelse!

”När det sista trädet fälls”

Av Sherko Jahani Asl

Cree-folket, en av Nordamerikas ursprungsbefolkningar, lämnade oss en tidlös varning: ”När det sista trädet har fällts, den sista floden förgiftats och den sista fisken fångats, kommer vi att inse att pengar inte kan ätas.” Deras ord är inte bara en påminnelse om naturens värde, utan också en varning om vad som kan gå förlorat när vi sätter kortsiktiga intressen framför vårt långsiktiga välmående.

Att avverka skog är ett internationellt problem som hotar den biologiska mångfalden och våra ekosystem världen över, och detta gäller även Sverige. Exempelvis idag hotas i Upplands Väsby flera skogsområden av avverkning för att ge plats åt byggprojekt, bland annat en ny fotbollsplan. Medan idrottsanläggningar kan bidra till samhällets välmående och hälsa, måste vi också ställa oss frågan om det är värt att förstöra skog och viktiga ekosystem för detta. Skogar som har stått i århundraden och skyddat den biologiska mångfalden riskerar att försvinna. Vi måste väga fördelarna med nya anläggningar mot den långsiktiga förlusten av naturens ovärderliga ekosystemtjänster – som att rena luften, skydda mot klimatförändringar och ge oss en plats för rekreation och avkoppling.

Frågan är, är det verkligen nödvändigt att offra vår natur för att bygga idrottsplatser och annan infrastruktur? Denna fråga har länge engagerat tänkare och filosofer. Den amerikanska författaren Henry David Thoreau, som levde nära naturen för att förstå livets essens, såg naturen som en källa till andlig och mänsklig förnyelse. För honom var naturen något heligt, som inte bara skulle nyttjas utan också vördas. När vi i Upplands Väsby hugger ner skog för att bygga, riskerar vi att förlora inte bara träd, utan en del av vår mänskliga själslighet.

Den tyska filosofen Immanuel Kant betonade människans moraliska och etiska ansvar gentemot andra människor. Även om han inte direkt diskuterade naturvård, framhöll Kant i Metaphysics of Morals att vår behandling av djur har en indirekt inverkan på vår moraliska karaktär. Han argumenterade för att grymhet mot djur kan leda till en förhärdning av våra relationer med andra människor. Genom att visa respekt för djur och natur stärker vi vår moraliska förmåga, vilket i sin tur fördjupar våra etiska principer i samhället. Att förstöra skogar och natur för kortsiktiga vinster underminerar därför inte bara miljön, utan även vårt moraliska ansvar gentemot framtida generationer.

Aristoteles, en av antikens främsta filosofer, betonade vikten av balans och harmoni – både i samhällen och i naturen. Trots att han inte stod inför de moderna miljöutmaningar vi möter idag, är hans idéer om dygd och balans fortfarande relevanta. De hjälper oss förstå att en störning av naturens harmoni kan leda till oönskade konsekvenser, inte bara för ekosystemen, utan även för samhället. Förlusten av biologisk mångfald och klimatförändringar är inte längre framtida hot; de är den påtagliga verkligheten vi redan bevittnar.

Det innebär inte att vi måste avstå från att bygga idrottsplatser och annan infrastruktur. Det finns sätt att kombinera samhällsutveckling med naturens bevarande. Genom hållbara lösningar och innovativ planering kan vi skapa utrymme för både idrott och samhällsliv utan att offra ovärderliga naturresurser. Miljöpartiet arbetar för att främja sådana lösningar, där både människor och natur kan samexistera och blomstra i framtiden.