Fyrstads kommuner ska hjälpa flygplatsen i kris, föreslås det. Men att återigen höja driftsbidraget till flygplatsen går stick i stäv med våra klimatmål och underminerar kommunernas hårda arbete med att minska utsläppen av klimatgaser. Det innebär också att kommunala medel återigen hamnar i affärsflygets och flygfraktens fickor, istället för att användas till kommunernas kärnverksamheter såsom förskola, skola och omsorg.
Flygplatsens ekonomiska problem visar med all önskvärd tydlighet att den saknar kommersiell bärkraft. Inrikesflyget minskar, och vi måste flyga ännu mindre om vi ska nå våra utsläppsmål. Även industrin har lämnat champagneflaskorna i businessclass, de är medvetna om att konkurrenskraften ligger i att kunna spara på utsläppsrätter och att minska sin miljöpåverkan.
De samhällsviktiga funktionerna av flygplatsen överskattas gärna. Militärens behov i regionen uppfylls redan mycket väl av flygfältet i Såtenäs, och ambulansflyget har sin bas på Landvetter. Givetvis kan det ändå vara motiverat att ha en flygplats i Trollhättan-Vänersborg för just dessa funktioner, men då bör den finansieras av staten eller regionen, inte med kommunernas medel.
Det är hög tid att lämna 80-talets affärsdrömmar och använda kommunala pengar till kommunala verksamheter.
Alexander Witte och Johanna Nylander, språkrör Trollhättan
Isak Jannert och Jarmo Uusitalo, ordförande respektive gruppledare Uddevalla
Maria Granberg, gruppledare Lysekil
Anna-Karin Sandberg och Jonas Sjöblom, språkrör Vänersborg
Miljöpartiet de gröna
Publicerades i TTELA och Bohuslänningen 2025-01-20 https://www.ttela.se/4d35e0ba-cdea-4caa-ad6b-39d331259a43