Ordförandebrev

Hej alla gröna vänner i Täby!

Så här när vi lämnar sommaren bakom oss och börjar återgå till våra gängse rutiner, kan vi fortfarande glädja oss åt det lysande resultatet vi nådde i EU-valet den 9 juni. Miljöpartiet de gröna blev för första gången Sveriges tredje största parti, med över 13,8%. Även i Täby blev vi tredje störst, tack vare 12,5% eller mer än 4 700 Täby-bors röster.

Något mycket glädjande kring EU-valet var att många gröna väljare också tog steget att bli medlem i vårt parti, och i MP Täby välkomnar vi ett tjugotal nya medlemmar till vår gemenskap. Å styrelsens vägnar vill jag därför rikta mig särskilt till våra nytillkomna, och ägna några rader åt vad vi brukar göra tillsammans. Utgångspunkten är att allas medlemskap uppskattas, och att vi själva väljer hur och hur mycket vi vill engagera oss!

Till att börja med vill vi bjuda in till MP Täby:s nästa medlemsmöte den 24 september kl. 18.00 i Täby kommunhus (intill Täby C). Vid det mötet vill vi presentera oss i styrelsen och i kommunfullmäktigegruppen, och berätta om vår verksamhet. Vi kommer också att presentera de ändringsförslag som MP:s grupp i kommunfullmäktige har tänkt att lägga angående kommunens budget för 2025.

’Medlemsmöten, för det mesta fysiska möten, brukar vi hålla ett par gånger per termin kring något aktuellt tema. Ibland när vi när vi har fått någon mer prominent talare brukar vi bjuda in medlemmarna i de andra MP-föreningarna i nordostkommunerna, och då håller vi oftast till i The Public i Täby C (”Bar Grön”). Årsmöte håller vi i början av varje kalenderår.

Under valkampanjen inför EU-valet bedrev vi en hel del utåtriktade aktiviteter, såsom att sätta upp valaffischer och dela ut flygblad. Nu sänker vi profilen något i avvaktan på nästa riksdags- och kommunval 2026, men en återkommande aktivitet är att delta i de informationsbord som de flesta partierna sätter upp i Täby Centrum en gång i månaden.

MP har genomgående fått bättre resultat i EU-valen jämfört med till riksdagen, vilket brukar förklaras med en högre röstbenägenhet hos våra väljare. Men den här gången var det säkert också många väljare som reagerade mot att Sverige under den nuvarande borgerliga regeringen har gått från att vara en av EU:s föregångare till att tillhöra ett fåtal riktiga eftersläpare. Vilket bl.a. resulterat i att Sverige håller på att gå miste om 40 miljarder i EU-stöd till klimatomställningen för att vi helt enkelt inte lever upp till våra åtaganden. Det är svårt att känna igen sig i den svenska klimatpolitiken, där numera SD:s tydliga avtryck är obestridligt.

Efter EU-valet gick den svenska politiken in i sitt sommaruppehåll. Men under augusti har två utredningar presenterats, som det kommer bli viktigt att följa upp under hösten. Den första gällde riskdelning mellan stat och näringsliv för nybyggnad av kärnkraft. Här visar det sig att den borgerliga regeringen får slänga alla principer om marknadsekonomi överbord om det ska bli någon ny kärnkraft. Utredaren menar nämligen att staten måste lägga upp 300 – 600 miljarder kronor i subventionerade lån för att två stora reaktorer ska byggas. Och därefter ska staten garantera ett elpris på 80 öre/kWh i hela 40 år – en enorm inteckning av statens finanser långt in i framtiden. Ett oroande scenario är att regeringen redan under denna mandatperiod går fram och ingår juridiskt bindande avtal, och därmed ställer framtida regeringar inför fullbordat faktum. En viktig debatt förestår.

Den andra aktuella utredningen handlade om åtgärder för att öka s.k. frivillig återvandring. Det var ett beställningsjobb från i första hand SD, men där utredaren visade sig vara mer fritänkande än beställarna hade tänkt. Nationalekonomen Joakim Ruist konstaterade nämligen att det inte gick att hitta någon metod som kraftigt ökar återvandringen. Verkligheten visade sig vara mer komplex än vad Tidö-avtalet återger. Nu återstår att se om regeringen är så faktaresistent att den likväl går fram med ett förslag för att stimulera återvandring.

Vår oroliga omvärld har inte tagit något sommaruppehåll, utan krigen i Gaza och Ukraina fortsätter med oförminskad intensitet. Från USA följer vi alla nervöst valkampanjen – en vinst för Trump skulle skada den amerikanska demokratin och ge världen en oförutsägbar supermakt. Valet av Kamela Harris har givit demokraterna ny vind i seglen, men mycket kommer att hinna hända fram till valet i november.

Krigen i omvärlden har också trängt undan det alarmerande faktum att den gångna sommaren återigen har slagit nya värmerekord i Europa och stora delar av världen. Med de följdverkningar som vi vant oss att läsa om: översvämningar i Brasilien, Kina och Arabiska Gulfen, värmerekord i stora delar av Indien samt ytterligare ett rekordår vad gäller skogsbränder. Klimatkrisen har redan inträffat och klimatet måste stå i centrum i all politik. Vilket säkert är det viktigaste skälet för oss alla att engagera oss politiskt.

Bästa hälsningar

Jonas Lovén