Ordförandebrev

Hej alla gröna vänner i Täby!

Så här mellan hägg och syrén börjar vi så smått närma oss slutet på terminen, och tankarna hamnar allt oftare på sommaren och kanske den hägrande semestern. Men dessförinnan har vi den viktiga uppgiften att göra en kraftansträngning inför EU-valet den 9 juni. Efter bästa förmåga försöker vi få Miljöpartiet och våra kandidater att
synas – vi har stått några lördagar i Täby Centrum, vi delar ut flygblad vid Roslagsbanan, vi annonserar i gratistidningen Mitt i och vi har satt upp valaffischer på några strategiska ställen. Att våra tre toppkandidater är välkända namn som åtnjuter stort förtroende hos väljarna ger oss tillförsikt inför valet.

På flera sätt känns årets EU-val viktigare än på mycket länge: med Tidö-regeringen har Sverige gått ifrån att vara ett föregångsland till en eftersläntrare och bromskloss i den europeiska miljö- och klimatpolitiken. Extremhögerns oroande ökning i vårt och andra EU-länder gör att vi står inför en risk att Europaparlamentet kantrar till höger.
Miljöpartiet har ett fint resultat att försvara: 11,5% gav oss 2019 tre av de 21 svenska mandaten. Även tidigare har vi gjort bra val till Europaparlamentet – kan det möjligen bero på att miljöpartiets väljare är mer benägna att rösta i EU-valet än andra?
Inom partiet valdes nyligen Amanda Lind som nytt kvinnligt språkrör. Även Amanda är välkänd från sin tid som kultur- och demokratiminister 2019-21 och har därefter varit partisekreterare. Tillsammans med Daniel Helldén har nu partiet ett starkt ledarskap som snart kommer att ställa in siktet på nästa riksdagsval 2026.

Inom Stockholms-distriktet har Täbys Eva Pethrus avgått från posten som ordförande, efter tre och ett halvt år. Hon och hennes medordförande efterträds av Ajda Asgari och Giulia Raye. Vi tackar Eva för att hennes mångåriga engagemang i distriktet och är samtidigt tacksamma för att vi har henne kvar som en av våra två ordinarie ledamöter i kommunfullmäktige.

Eva och vår andra ledamot Annica Gryhed ligger hela tiden på för att lyfta fram miljö-, klimat- och hållbarhetsfrågor i den kommunala verksamheten. Givet den stora borgerliga majoriteten i vår kommun finns det mycket att opponera sig emot. Vid senaste kommunfullmäktige argumenterade de för att Täby kommun ska anta
en hållbar inköpspolicy – än så länge utan acceptans, men vi kommer att fortsätta driva denna viktiga fråga.

Framgång har vi däremot – till slut – rönt i vårt krav att kommunen ska anställa en hörsel- och syninstruktör i Täby. En sådan kommer nu att finnas fr.o.m 1 september, vilket kommer utgöra ett viktigt stöd för många av våra medborgare med funktionshinder.

Den nationella politiken domineras för närvarande av avslöjandet av Sverigedemokraternas trollfabrik. Att SD helt sonika förklarat att de avser fortsätta att jobba på så stötande sätt illustrerar regeringspartiernas svaghet inför sitt stora stödparti. SD:s enda eftergift blev att lova att sluta förtala sina allierade enligt Tidö-avtalet – men det innebär ju ett implicit grönt ljus från regeringspartierna att fortsätta smutskasta oppositionen med så ljusskygga metoder.

Även om SD:s sätt att verka egentligen inte borde överraska någon, känner man sig tacksam över att vi fortfarande har oberoende media som kan lyfta fram deras sätt att verka i svart på vitt. Det inträffade illustrerar också vikten att försvara public service-media mot Tidö-regeringens ambitioner att skära ned SR och SVT – de media som åtnjuter överlägset störst förtroende hos allmänheten.

Under den senaste månaden har många av oss träffat två av våra riksdagsledamöter i vår återkommande “Bar Grön” i Täby Centrum. Först ut var vår utrikespolitiske talesperson Jacob Risberg, som talade om de förödande krigen i Ukraina och Gaza. Miljöpartiet står helt och fullt bakom regeringens – och EU:s – stöd till försvaret av
Ukraina. Men både den svenska regeringen och större delen av EU har varit alltför timida inför Israels krigföring i Gaza, vilken har skördat över 30 000 civila dödsoffer och orsakat en humanitär katastrof. Mycket pekar på att Israel bryter mot internationell humanitär rätt. EU:s – och USA:s – obenägenhet att kritisera Israel försvagar vår trovärdighet när vi vill försvara en regelbaserad internationell världsordning.

För någon vecka sedan hade vi besök av Rasmus Ling, vår representant i justitieutskottet och kriminalpolitiska talesperson. Även det är ett stort och viktigt politikområde som under de senaste åren har dominerat svensk politik och där högerpartierna vunnit många röster på enkla lösningar om strängare straff och fler poliser. Rasmus betonade komplexiteten det samhälleliga problemet som gängbrottsligheten utgör. Vår politik lyfter fram behovet av förebyggande åtgärder såsom en stärkt social- och utbildningspolitik – utan att för den skull förneka behovet av brottsbekämpning och tydliga markeringar från samhällets sida. Rasmus har också nyligen i Aftonbladet argumenterat för en mer human narkotikapolitik.

Från styrelsens håll vill vi upprepa att vi gärna hör av er medlemmar, även informellt mellan våra medlemsträffar.

Den som känner sig manad att bidra till EU-kampanjen – t.ex. genom att dela ut flygblad – är särskilt välkommen att höra av sig!

Många gröna hälsningar
Jonas Lovén