Motion: Förmånscyklar för klimatet och folkhälsan

Täby kommun behöver i likhet med kommuner runt om i Sverige minska sitt klimatavtryck och uppmuntra till persontransporter med cykel. Att erbjuda kommunens anställda förmånscykel är bra som en klimatomställningsåtgärd, främjar hållbart resande, är hälsofrämjande och förstärker kommunen som en attraktiv arbetsgivare.

En förmånscykel är en cykel som en anställd leasar genom sin arbetsgivare och som kan användas både i tjänsten och på fritiden. Förmånscyklar kan vara både vanliga cyklar, elcyklar och olika typer av specialcyklar. Efter leasingperioden, som oftast ligger på tre år, kan den anställde välja att antingen lämna tillbaka cykeln eller köpa ut den till ett marknadspris.

Förslaget gynnar folkhälsan och bidrar till ett aktivt miljöarbete och minskat beroende av fossila bränslen. Dessutom kan det leda till minskad användning av bilar och en förändrad och förbättrad parkeringssituation i Täby.

Med stöd av ovanstående yrkas:

att Täby kommun inför möjligheten till förmånscykel för sina anställda.

Annica Gryhed, kommunfullmäktigeledamot MP