Elever får bära friskolans problem
Täby kommun har rapporterat om att Sparre gymnasium, som fick sitt tillstånd indraget av Skolinspektionen i våras, begärde inhibition av beslutet och har därefter genom antagningssystemet kunnat locka ett femtiotal ettor att börja där. Totalt är det nu omkring 130 elever som går på skolan trots indraget tillstånd. Nu har skolans överklagande avslagits av kammarrätten och den kommer högst troligt få stänga under hösten. Det är oklart vad som kommer hända med dessa 130 elever.
Efter det indragna tillståndet tvingades kommunala Åva gymnasium bereda plats för ett antal Täbyelever och anställde då lärare och bokade upp lokaler, vilket naturligtvis medförde extra kostnader. När höstterminen börjat visade det sig dock att endast några få elever valde att flytta till Åva (eftersom Sparres verksamhet kunde fortsätta p.g.a. inhibition), och Åva gick då miste om den väntade skolpengen. Till slut drabbade detta alltså eleverna i den kommunala skolan direkt genom att de har mindre pengar kvar per elev. Skollagen tvingar här den kommunala skolan att agera buffert och hindrar kommunen från att kompensera Åva för detta. Under höstterminen kommer dessutom troligen 130 elever behöva portioneras ut på olika kommunala skolor, vilket troligen kommer leda till svårigheter för dem – för att inte tala om besväret för eleverna.
Här har vi ett tydligt exempel på hur en ohejdad etablering av undermåliga skolor drabbar eleverna, och hur en orimlig skollag leder till att elever i kommunala skolan får ta smällen. Täby behöver jobba för att ta tillbaka ledarskapet och ansvaret för sina elever och på sikt återkommunalisera skolan.
En annan nyhet kopplat till friskolor är överklagandet av kvalitetspengen i Täby nu har fått rätt i en dom från Högsta förvaltningsdomstolen. Alliansen har hela tiden försökt försvara detta otillbörliga gynnande av skolor med socioekonomiskt starkt elevunderlag, och underkännandet av systemet är en stor prestigeförlust för Alliansens skolpolitik som nu framstår som svagare än på länge.