Nu öppnas spärrarna – på prov
Miljöpartiet vill göra det enklare och trevligare att välja kollektivtrafiken. En fråga som partiet länge velat utreda är spärrarna i tunnelbanan. Spärrarna är ett sätt att undvika att resenärer reser utan giltig biljett, men de kan å andra sidan orsaka trängsel och oro bland resenärer för att klämmas. Spärrarna kostar dessutom pengar att köpa in och underhålla.
I många andra städer, däribland Berlin och Oslo, finns inga spärrar. På initiativ av MP, S, C och V utreder SL nu om detta kan fungera även i Stockholm. Under 2025 genomförs ett pilotprojekt med öppna spärrar på Näckrosen tunnelbanestation.
Resenärer kommer fortfarande behöva giltig biljett när de reser från Näckrosen station. Istället för att validera sin biljett i spärren används betalstolpar liknande de som finns på Tvärbanans hållplatser idag, där du som resenär “blippar” innan du går ner till plattformen. Extra biljettkontroller kommer att genomföras på och i närheten av Näckrosen station under försöket.
Stockholms kollektivtrafik har de senaste åren blivit mer öppen. På Tvärbanan och vissa pendeltågsstationer finns ingen fysisk spärr, utan resenärer ansvarar för att ha giltig biljett. På buss 1, 2, 3, 4 och 6 i Stockholms innerstad kan du som resenär kliva på vid valfritt dörrpar och validera biljett utan att bussföraren överser detta. Miljöpartiet vill fortsätta denna utveckling. Fler hinder och mer krångel kommer inte locka fler resenärer till kollektivtrafiken.
Ett försök med öppen spärrlinje genomfördes även 2004, då på Slussen tunnelbanestation. Det var uppskattat bland resenärerna men innebar förlorade biljettintäkter. Sedan dess har biljettsystemet förenklats, bland annat kan resenärer nu köpa biljett med SL-kort, betalkort och app. I takt med att det blivit lättare att göra rätt har också andelen resenärer som reser med giltig biljett i SL-trafiken ökat. Nu vill Miljöpartiet och resten av styret i Region Stockholm göra ett nytt försök att öppna spärrarna.