Hundratals nya elbussar i Stockholms län
Trafiknämnden i Region Stockholm beslutar den 19 mars om att nästan 400 nya elbussar ska rulla i Stockholms kollektivtrafik från och med 2026. Det är en viktig fråga för Miljöpartiet som vill minska trafikens utsläpp till nettonoll senast år 2035.
– Miljöpartiet kämpar för en kollektivtrafik som är billig och trygg för resenären, och skonsam för klimatet och stadsmiljön. Elbussarna kommer vara tystare, billigare och klimatvänligare, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP)
100 % elbussar är kravet i tre upphandlingar som Trafiknämnden inleder den 19 mars. Områdena som berörs är Stockholms innerstad, Södertälje och Nykvarn samt Järfälla och Upplands Bro och trafiken ska börja köra 2026.Totalt kommer nästan 400 elbussar behövas för trafiken.
SL ska på sikt elektrifiera hela sin bussflotta, bestående av totalt cirka 2 200 bussar. Fördelarna med elektrifieringen är många. Klimatutsläppen i drift försvinner helt, utsläppen av hälsofarliga partiklar som kan skada människor och miljö i närområdet minskar, och elbussarna bullrar dessutom mindre.
– Vi ska ta hand om både människa och miljö. Därför beslutar vi också om att produktionen av bussarna behöver ske på ett hållbart sätt där mänskliga rättigheter respekteras, säger Anton Fendert
Region Stockholm kräver att mänskliga rättigheter och god arbetsmiljö ska säkerställas i produktionen av bussar och batterier.
Fakta om SLs arbete med att elektrifiera busstrafiken
- I dagsläget är ca 2 % av bussarna elektriska. De kör i Norrtälje, Järfälla-Upplands Bro, Innerstaden och Lidingö och i Sigtuna och Märsta. Med de nya avtalen på plats kommer drygt 17% av bussarna vara elektrifierade.
- Nya elbussar kräver tillräcklig laddkapacitet. SL investerar därför i att anpassa bussdepåerna för att möjliggöra laddning av elfordon. Elnätsbolagen arbetar för att säkerställa tillräcklig kapacitet på nätet.