Grön politik ger smidigare bussresor

Nu gör vi det smidigare att resa med de blå bussarna i Stockholms innerstad! Från och med måndag den 19 augusti kan du som resenär stiga på buss 1, 2, 3, 4 och 6 vid samtliga dörrar, inte bara den främre. Förändringen är ett steg i att öka punktligheten och minska trängseln på bussarna i Stockholms innerstad.

– Miljöpartiet vill att det ska vara smidigt att resa med kollektivtrafiken. Att tillåta påstigning i alla bussens dörrar är en enkelt sätt att minska trängsel och korta tiden som bussen blir stående vid hållplats, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP)

De blå bussarna i Stockholms innerstad, buss 1, 2, 3, 4 och 6, drabbas ofta av förseningar och så kallad “kolonnkörning”, när bussar på samma linje hinner ikapp varandra. En anledning till förseningar är att på- och avstigning tar lång tid när många reser. Med påstigning i alla dörrar kan påstigningen ske snabbare och smidigare då resenärer slipper köa till det främre dörrparet. Inför förändringen har biljettläsare installerats vid varje dörrpar så att du som resenär “blippar” utan att behöva trängas längst fram i bussen.

Påstigning alla dörrar testades först som ett pilotprojekt under 2022-2023 på buss 4. En farhåga var att fler resenärer skulle resa utan giltig biljett om de kunde kliva på bussen utan att gå förbi bussföraren. För att undvika detta gjordes fler biljettkontroller på linjen vilket gav god effekt. En utvärdering av pilotprojektet visade att både trängsel och förseningar minskade tack vare förändringen, samtidigt som mängden resenärer som reste med giltig biljett var densamma. Tiden som bussen stod vid hållplats minskade med 36%, vilket motsvarar en minskning på 6 minuter om man reser hela sträckan Gullmarsplan-Radiohuset.

Miljöpartiet ser att smidigare påstigning på länets bussar kan göra kollektivtrafiken mer punktlig och attraktiv att resa med. Vi hoppas att fler bussar som har problem med långa stopp vid hållplats kan få påstigning alla dörrar i framtiden.