Utbildning

Kvalitativ utbildning för alla i Sotenäs

Miljöpartiet i Sotenäs arbetar för en likvärdig och högkvalitativ utbildning för alla barn och ungdomar i kommunen. Vi vill bygga en ny modern högstadieskola mellan Kungshamn och Väjern, vilket kommer att möta behovet av fler invånare och ge eleverna nära tillgång till idrottsanläggningar, simhall och naturområden.

Vi ser ett stort behov av att öka resurserna för specialpedagoger och kuratorer i grundskolan, så att alla barn får den hjälp de behöver. Mindre barngrupper i förskolan är också en prioritet för att säkerställa att varje barn blir sett och får den bästa möjliga starten i livet.

För att stödja föräldrar vill vi stärka närhetsprincipen i barnomsorgen, så att barn placeras så nära hemmet som möjligt. Vi vill också möta det ökade behovet av barnomsorg på kvällar och nätter, vilket är viktigt för familjer med skiftarbete eller sena arbetstider.

Vi strävar efter att skapa skolgårdar som uppmuntrar till lek och kreativitet, samt att satsa på behöriga lärare och deras fortbildning. Vårt mål är att alla skolor i Sotenäs ska vara platser där barn och ungdomar trivs, utvecklas och känner sig trygga.

Nyheter på Utbildning