Natur och friluftsliv

Natur och friluftsliv i Sotenäs

Miljöpartiet i Sotenäs arbetar för att skydda och utveckla våra naturområden och friluftslivsmöjligheter. Vi vill stärka underhållet av Soteleden och arbeta kontinuerligt med markägare för att utveckla leden och knyta samman den med vandringsleder i närliggande kommuner.

Vår vision är att Udden ska definieras som skulpturpark i översiktsplanen, vilket möjliggör årliga konstutställningar och stärker områdets kulturvärde. Vi vill även fortsätta stödja Stiftelsen Stenens Hus för att främja kultur och natur i kommunen.

För att göra naturen mer tillgänglig vill vi utveckla fler hundrastgårdar i våra tätorter och säkerställa att Sotenäs erbjuder möjligheter till ett aktivt friluftsliv året runt. Vi planerar att initiera en kulturvecka i samarbete med föreningslivet för att erbjuda aktiviteter och stödja besöksnäringen, även utanför sommarsäsongen.

Genom dessa satsningar vill vi skapa en kommun där både natur och kultur samspelar och där invånare och besökare kan njuta av en rik och varierad friluftsmiljö.

Nyheter på Natur och friluftsliv