Miljö

Skydd av miljön för Sotenäs framtid

Miljöpartiet i Sotenäs arbetar för att skydda och bevara vår unika naturmiljö. Vi vill stärka strandskyddet för att säkerställa att kustområden och stränder förblir tillgängliga för alla och bevaras för framtida generationer. Skyddet av ålgräsängar är också avgörande, eftersom de är viktiga för det marina ekosystemet.

För att minska ljusföroreningar vill vi begränsa användningen av intensiv fasadbelysning och skyltar, särskilt under kvälls- och nattetid. Vi vill också främja insamling av matavfall och omvandla det till biogas, vilket är en energieffektiv och hållbar metod.

Våra hamnar ska vara miljövänliga och skydda havsmiljön från föroreningar. Genom aktiva miljöinsatser i våra hamnar kan vi bidra till en renare havsmiljö. Dessutom vill vi främja hållbara bygg- och infrastrukturlösningar för att minska miljöpåverkan.

Vi arbetar också för att öka återvinningen och återbruket genom samarbete med lokala företag som Rambo. Vårt mål är att skapa en hållbar och miljövänlig kommun där naturen och människorna trivs och frodas.

Nyheter på Miljö