Exploatering

Hållbar exploatering för Sotenäs framtid

Miljöpartiet arbetar för en ansvarsfull och hållbar exploatering av mark och naturresurser i Sotenäs. Vi värnar om att skydda våra kustområden och stränder genom att strikt tillämpa strandskyddet och undvika ljusföroreningar från intensiv belysning. Det är viktigt att bevara våra unika naturmiljöer för både nuvarande och framtida generationer.

Vi motsätter oss stora industriområden som den planerade laxodlingen på 140 hektar, då det inte finns behov av så mycket industrimark i Sotenäs och det saknas tillräcklig infrastruktur för att hantera detta. Istället vill vi stärka förutsättningarna för lokal matproduktion och använda kommunal upphandling för att stödja hållbara mål.

Skyddet av ålgräsängar är också en prioritet för oss, då dessa områden är viktiga för det marina ekosystemet. Vi vill också främja cirkulär produktion genom ökad återvinning och återbruk, i samarbete med lokala företag som Rambo.

Vårt mål är att säkerställa att all exploatering sker med hänsyn till miljön och att vi bevarar den höga kultur- och naturvärden som gör Sotenäs unikt.

Nyheter på Exploatering