Motion om mark för tomträtt till kooperativa hyresrätter

Befolkningen i Sotenäs kommun minskar, minus 108 personer 2023. En orsak är brist på prisvärda hyresrätter. Miljöpartiet de gröna anser att det behövs byggas fler hyresrätter- Vårt kommunala bostadsbolag dominerar hyresmarknaden och har svårt att finansiera fler hyresrätter. Det behövs fler aktörer. I vår grannkommun Tanum har Vänboendet i Gerlesborg varit ett framgångsrikt projekt med kooperativa hyresrätter, och fler projekt är på gång. Ett medborgarförslag om kooperativa hyresrätter har behandlats positivt av kommunfullmäktige i Sotenäs. Det behövs dock mark att bygga på.

Sotenäs kommun har köpt in ett antal fastigheter på totalt 140 hektar centralt i kommunen. Området har visat sig ha höga naturvärden vilket förhindrade plansprängning av området för att skapa ett större verksamhetsområde. Miljöpartiet de gröna anser dock att vissa delar av området skulle vara lämpliga för bostadsbyggande med närhet till naturen.

Det har blivit dyrt att bygga hyreslägenheter på grund av höga räntor och slopade statsbidrag. Dessutom är det höga markpriser. För att underlätta finansieringen vill Miljöpartiet de gröna att det ska finnas möjlighet att få tillgång till tomträtt.

Det råder anslutningsstopp till de kommunala reningsverken. I de aktuella området skulle det kunna gå att hitta alternativ till kommunalt avlopp

Jag yrkar att Sotenäs kommun tar fram områden för kooperativa hyresrätter med tomträttsavtal.

Yngve Johansson
Miljöpartiet Sotenäs