Nya regler och taxor för parkering
Tekniska nämnden har gjort en översyn av parkeringssystemet i Solna. Parkeringsavgifterna som har varit oförändrade sedan 2019 föreslås höjas från och med 1 januari 2024. Samtidigt görs regeländringar som gör det enklare för Solnabor att hitta lediga parkeringsplatser.
Den styrande Solnakoalitionen (s, v, c, mp) har högt uppsatta ambitioner om en hållbar stadsutveckling. Målet är en levande stad med låga klimatutsläpp och god infrastruktur. Solnas mark ska användas på ett klokt sätt och hållbart resande med kollektivtrafik, gång och cykel ska ges mer utrymme i staden. Parkering tar mycket gatu- och kvartersmark i anspråk. Därför är en väl avvägd parkeringspolitik en nyckelfaktor för att nå dessa målsättningar.
Det är stundtals svårt att hitta en parkeringsplats i Solna. Beläggningsgraden är hög och trycket ökar då Solna är en växande stad med många arbetsplatser. Därför föreslår tekniska nämnden att höja parkeringsavgifterna för att minska trycket på parkeringssystemet och för att frigöra mark för andra syften. Höjda avgifter skapar också större incitament att använda vakanta garageplatser på kvartersmark som finns inom det kommunala och privata beståndet.
– Vi behöver mer plats för bussar, gående och cyklister i Solna. Därför behöver vi lätta på parkeringstrycket längs gatorna. Bättre flyt för alla trafikslag är en förutsättning för ett hållbart trafiksystem, säger Bernhard Huber (MP), tekniska nämndens ordförande.
Parallellt med förändrade taxor föreslår Solnakoalitionen också åtgärder för att underlätta parkering i områden eller på tider där det idag är svårt att hitta parkering. En ny skylt för boendeparkering nattetid ska successivt införas i områden som idag bara har besöksparkering. Även tidiga servicedagar fasas ut i bostadsområden. Uthyrda dagtidsparkeringsplatser ska omvandlas till besöks- och boendeparkering.
– Dessa reformer kommer att underlätta vardagen för många Solnabor i de områden som har högst parkeringstryck, säger Bernhard Huber.