Sollentuna kommun störtdyker i jämförelser om kommunernas cykelfrämjande arbete – från en mittenplacering till näst sist!
2014 antog Sollentuna kommun en cykelplan med den högt satta ambitionen att bli “Sveriges cykelvänligaste kommun”. Därefter klättrade vi från att 2013 vara på plats 29 av 31 deltagande kommuner till att ligga så högt som på plats 6 av 48 deltagande kommuner. Under hösten presenterades Cykelfrämjandets årliga kommunvelometer. Det är en undersökning och ranking som utförs med deltagande kommuner för att utröna vilka kommuner i Sverige som är cykelvänligast. Tyvärr kunde vi i år konstatera att Sollentuna kommun störtdykt, från en mittenplacering till näst sist.
“Där det finns en stor förbättringspotential och där vi också blivit sämre […] är ju att bedriva informations- och marknadsföringskampanjer men även att bedriva en aktiv cykelpolitik.” sade Peter Godlund (MP), oppositionsråd, i förra veckans interpellationsdebatt med kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (M)
Den politiska majoriteten försvarar den sämre placeringen i rankingen med bland annat att det är svårt att vara bäst även när man satt det som mål, när vi jämför oss med kommuner som Uppsala, Malmö och Lund. Problemet är dock inte att vi är sämre än dessa tre kommuner, problemet är att vi är nästan sämst av alla. Det talar för att Sollentuna kommun säger en sak och gör en helt annan.
Ett annat argument som kommunstyrelsens ordförande använde i debatten var att vi inte ska lägga så stor vikt vid rankningar. Det tycker vi låter som en dålig undanflykt. Varför har vi satt höga målsättningar, tagit fram styrdokument och anmält oss att delta i denna ranking om det inte ska läggas någon vikt vid det?
“Det får mina tankar att gå till den här räven som insåg att han inte nådde upp till rönnbären och svarade att rönnbären ändå är såpass sura så det spelar inte så stor roll att han inte når dem.” sa Peter Godlund (MP), oppositionsråd, i interpellationsdebatten i förra veckan.
Vi i Miljöpartiet de gröna i Sollentuna tycker att det är bedrövligt att Sollentuna kommuns arbete med dessa frågor ligger så långt under den ambition som den politiska majoriteten själv påstår att man siktar mot.
Cykling är inte bara roligt och något som man gör när man ska till stranden på sommarlovet. Cykling är en viktig del av vår infrastruktur i Stockholmsområdet. Att ha möjlighet att cykla året om till och från arbete, fritidsaktiviteter och annat är bra både för folkhälsan och miljön men även samhällsekonomiskt. Det krävs mindre underhåll av cykelvägar än av bilvägar och fler kan färdas samtidigt vilket skapar stora fördelar för trafikplaneringen.
Se highlights från interpellationsdebatten på vår nya Youtubekanal här!
Utforska gärna själv cykelfrämjandets statistik här:
https://cykelframjandet.se/kommunvelometern-infografik-2024/
Läs även gärna Sollentuna kommuns cykelplan från 2014 här:
https://www.sollentuna.se/globalassets/trafik–resor/trafik-och-resande/cykel/sollentuna-cykelplan-fullversion-s5_webb.pdf