Miljöpartiet i Sollentuna blandar humor med gravallvar i EU-kampanjen

Med sin lokala annonskampanj inför EU-valet vill miljöpartiet i Sollentuna skaka om betraktaren med en humoristisk bild, men som samtidigt skapar eftertanke för våra stora framtidsfrågor. Frågor som beslutas på EU-nivå och som därmed uppmanar till att rösta.
Intentionen

Intentionen med denna kampanj har varit att anslå till en sjuk men ändå glad framtid.

– Tanken med dem är att väcka uppmärksamhet förstås, att det ska vara lite knäppt för att folk ska kolla. Men därunder ligger djupt allvar, menar både Linda Granström och Ola Forssberg som arbetat med affischutformningen.

– Det finns en glädjeblandad bäska i dessa bilder, lägger Ola till. Lycka kommer ju finnas även i framtiden, även om fisken är borta och skogarna är sterila plantage. Men vi vill ha kvar både fisken och skogen och det är frågor som hanteras inom EU. Det ska vara lönsamt att bruka jord och hav på ett hållbart sätt i all framtid.

AI estetiken har de valt för att visa att det är lite skruvat, en lek med fantasi, dystopi och hopp. Sen har de velat få in lite humor, som det i övrigt känns ont om i politiken idag. Avsikten med temat är att beröra väljarna i själen, utan att skrämmas, men ändå mana till eftertanke.

Kampanjen vill nå dem som bryr sig om sin närmiljö och vill ha ett bra liv i framtiden, och som vill ge sina barn det också. Det är inte bara globala frågor som klimatfrågan som kan påverkas från EU. Skogen o sillen o havet, det är frågor som har stark anknytning till svensk kultur, vårt lands historia och som har betydelse för hur vi lever våra liv.

Finns det någon sill kvar 2034? Frågan ställs av Linda Granström och Ola Forssberg via denna annons.