En av grundbultarna i omställningen är kollektivtrafiken.
Vi vill:
- Återinföra persontrafik på TGOJ-banan.
- Utöka busstrafiken under rusningstid samt helger. Bussarna ska självklart drivas med förnybar energi.
- Göra det enklare att byta mellan olika transportsätt, bland annat genom förbättrad möjlighet att ta med sig cykel på buss och tåg.
- Värna och utveckla anropsstyrd kollektivtrafik på landsbygden.
- Att hela Sörmland ska ha kollektivtrafik till konkurrenskraftiga priser.
Att färdas ensam i en plåtburk på flera hundra kilo är inte energieffektivt. Det är dessutom dyrt för den enskilde och ineffektiv tidsanvändning, jämfört med att sitta på ett tåg och kunna jobba samtidigt. Det finns de som måste åka bil, vilket Miljöpartiet förstår och vill bejaka (se förslag för bättre bilresor i Sörmland i kap 2.2 i handlingsplanen eller under fliken ”trygga transporter” ). Vi vill satsa stort och brett på kollektivtrafiken, så att det blir ett gångbart alternativ för fler.
Landsbygden skulle ha nytta av bättre möjligheter att åka kollektivt. Därför föreslår vi att köra persontrafik på den så kallade TGOJ-banan (Trafikaktiebolaget Grängesberg Oxelösund Järnvägar), järnvägen som sträcker sig från Oxelösund, via Flen och Eskilstuna vidare norrut. I dagsläget används sträckan mellan Oxelösund och Flen för godstrafik men inte persontrafik. Att bygga ut trafik från Oxelösund till Flen skulle binda ihop Nyköping och Eskilstuna. Banan skulle gå igenom Sörmlands hjärta och kunna stanna i flera mindre orter, vilket vore ett rejält lyft för landsbygden! De senaste åren har stora satsningar på nya tåg och fler avgångar gjorts på de linjer som redan har persontrafik, till stor del inriktat för resor till och från Stockholm. Nästa naturliga steg är därför att satsa på att binda ihop vårt eget län med ny persontrafik Nyköping-Eskilstuna!
Frågan om persontrafik Nyköping-Eskilstuna blev inaktuell efter att Trafikverket år 2013 presenterade en utredning som visade att stora investeringar (380-390 miljoner kr) skulle bli nödvändiga. Men eftersom merparten av dessa investeringar behövs för godstrafiken oavsett om persontrafik införs, är det inte kostnadsmässigt orimligt att starta upp persontrafik. Den största investeringen som enligt utredningen skulle behöva genomföras, spårbytet Flen Eskilstuna, är redan genomfört år 2019 och kvarstår därför inte. Om man även bryter loss andra nödvändiga investeringar som redan är planerade att utföras, utan införande av persontrafik, så kvarstår en kostnad på ca 80-100 miljoner kr för att möjliggöra persontrafik Flen-Nyköping. Ska även Oxelösund kunna trafikeras måste också nya perronger byggas vid Nyköping och Oxelösund för ytterligare ca 20-30 miljoner kr. Om tågtrafiken från Oxelösund ska fortsätta mot Eskilstuna efter Nyköping, och inte mot t ex Stockholm, behöver utredas vidare för att skapa det mest effektiva och attraktiva trafikupplägget för hela tågsystemet.
En utredning från trafikverket kom också fram till att restiden Nyköping-Eskilstuna skulle vara ungefär densamma med tåg som med buss, men det stämmer inte heller. Om en ny plattform byggs utefter TGOJ i Flen så kommer restiden Nyköping-Eskilstuna bli ca 70 minuter för tåget, medan restiden för buss redan idag är ca 90 minuter. Restiden med buss är längre än vad utredningen angav, bland annat på grund av att man sänkt hastigheten på vägarna från 90 till 80 km/h.
Att återinföra persontrafik på sträckan (Oxelösund-)Nyköping-Flen-Eskilstuna(-Västerås) är möjligt, bra för miljön och bra för landsbygden. Dessutom skulle det korta restiderna jämfört med nuvarande busslinjer.
Vi vill också utöka ordinarie kollektivtrafik med fler bussar där de behövs, både turtäthet och mängden linjer vid behov. Kollektivtrafiken ska fungera även på landsbygden. Anropsstyrd kollektivtrafik är ett bra och kostnadseffektivt system där resenären i förväg beställer en resa mellan vissa hållplatser, till samma pris som en vanlig bussbiljett. Det vill vi se mer av. Sörmlandstrafikens uppdrag bör breddas från kollektivtrafik till mer av kombinerad mobilitet/mobilitet som tjänst, där resenären erbjuds paketlösningar med kollektivtrafik och andra mobilitetslösningar som t ex bildelning och låne(spark)cyklar, allt för att göra det enkelt att leva utan egen bil.
Det måste också vara lätt och stöldsäkert att parkera sin bil eller cykel intill buss/ tågstationen så att fler kan använda sig av kollektiva och miljövänliga färdmedel även om de inte fungerar för hela resan. När det blir lätt och billigt att parkera sin bil eller cykel intill buss/tågstationen kan fler använda sig av kollektiva och miljövänliga färdmedel. Allra helst ska det går att ladda en elbil där samtidigt. Även lösningar inom delningsekonomi, såsom bilpooler, ska främjas.
(Kap 2.1 i handlingsplanen, du kan läsa hela handlingsplanen här)