Låt inte skötseln av Kullaberg bero på allmosor

Häromveckan kom nyheten att regeringens spariver lett till att Länsstyrelsen inte längre har råd till skötseln av skånska nationalparker och naturreservat. Nu måste myndigheten be besökarna om gåvor för att till exempel ha råd att ta hand om vandringsstigar och motverka invasiva arter.

Idag skriver våra regionfullmäktigeledamöter Kami Timothy Petersen och Lena Östholm Munkberg en debattartikel i Helsingborgs Dagblad om behovet att ta hand om den skånska naturen.

Staten ber om allmosor från människor som besöker Kullaberg naturreservat.

Nu i sommar har länsstyrelsen i Skåne, alltså statens förlängda arm i vår region, satt upp skyltar som uppmanar besökare att swisha en gåva till skötseln av naturreservatet, till att hålla leder i ordning och främja artrikedom.

Det är en påminnelse om hur Tidöpartierna – Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna – behandlar naturvård och friluftsliv.

Den tidigare, rödgröna, regeringen genomförde satsningar både på skötsel och på skydd av värdefull natur. Nu är det omintetgjort samtidigt som allemansrätten ifrågasätts.

Tidöpartiernas framfart gör att Sveriges natur och friluftsliv måste värnas med förnyad kraft.

I Skåne har de minskade anslagen medfört att resurserna till det naturnära friluftslivet kapats med två tredjedelar, från 75 till 25 miljoner kronor per år. Tidöpartierna har minskat Naturvårdsverkets resurser till cirka 40 procent av vad myndigheten har bedömt som nödvändigt för skydd och åtgärder för värdefull natur.

Turism är ett fenomen som har kommit att kritiseras alltmer för dess negativa påverkan på städer och mindre orter. Lokalbefolkningens vardag ställs mot besökare som skränar och skräpar ner. Försvararna påpekar att turism är något som behövs för att rädda service och det lokala näringslivet.

Den naturnära turismen får mindre uppmärksamhet. Kanske beror det på att naturen inte har en egen röst.

Allemansrätten ger människor i Sverige rätt att röra sig fritt i landets natur, plocka bär och svamp och övernatta något dygn i tält nästan var som helst. Den unika möjligheten bygger också på att de som vistas i naturen tar ansvar och visar hänsyn till djur, natur, markägare och medmänniskor.

Men när allt fler besöker den svenska naturen ökar risken för att störa och förstöra naturens känsliga ekosystem. Därför behövs resurser till underhåll av stigar och information till besökare om deras ansvar. Idag kan inte naturens fascinerande artrikedom överleva utan naturvårdande insatser. Till exempel är risken stor att sly och invasiva arter tar över.
Den syn på natur som enar högerpartierna ideologiskt är att människan är överordnad och skild från naturen och att djur, växter och mineraler endast är resurser för mänskligt bruk. Enligt deras ideologi är naturen snarare något att förbarma sig över, som när besökare förväntas lämna en allmosa som ett tack för en oförglömlig upplevelse.

Vad ekonomisering av naturen leder till i förlängningen går att se i USA. Där stänger äganderätten allmänheten ute från privat mark och besök – de flesta amerikanska naturreservat kräver dyra biljetter.

I Sverige håller strandskyddet som en del av allemansrätten på att undermineras. Strandskyddet ger alla tillgång till hav och vattendrag och skyddar de känsliga strandnära ekosystemen från exploatering. Regeringen har aviserat att den vill göra undantag från strandskydd vid små sjöar och vattendrag.

Varje krona som samhället satsar på fysisk aktivitet ger nästan fyra kronor tillbaka genom stärkt folkhälsa, enligt Friluftsfrämjandet. Naturen förebygger ohälsa och har en dokumenterat lugnande inverkan. Efter ett par minuter i naturen går pulsen och blodtrycket ned och stresshormonerna i blodet minskar. Vistelse i naturen kan skrivas ut på recept inom vården, men vi vill att möjligheten ska bli mer känd.

Stillasittandet, den psykiska ohälsan och kostnaderna för sjukvården ökar. Därför behöver naturen vara mer tillgänglig. Vi vill att det ska vara möjligt att besöka de viktigaste skånska naturområdena och stränderna genom kollektivtrafik.
Människor behöver återuppbygga en respektfull relation med naturen, förstå naturens egenvärde och att människans plats i känsliga ekosystem är sårbar. Det är en insikt som kan ge den styrka som behövs för att motverka de förändringar av klimat och biologisk mångfald som hotar tillvaron.

Det duger inte att naturvården på Kullaberg och i andra naturreservat finansieras med allmosor.

Skånska högerpolitiker bör kräva att deras egen regering återställer anslagen för skötsel och skydd av natur i statsbudgeten. Vi undrar också vad de anser om att allemansrätten och strandskyddet förändras så att alla människor i Skåne inte får samma tillgång till natur och stränder som idag.

Kami Timothy Petersen (MP), ledamot regionfullmäktige och regionala utvecklingsnämnden

Lena Östholm Munkberg (MP), ledamot regionfullmäktige och sjukhusstyrelsen i Helsingborg