Idag presenterade vi vårt budgetförslag för Region Skåne

En budget för ett hållbart Skåne

Efter två år med gigantiska underskott måste Region Skånes ekonomi saneras. Miljöpartiet lägger idag en budget som både skapar en bättre ekonomi och innehåller satsningar på psykiatrin, frysta biljettpriser i kollektivtrafiken, en bättre förlossningsvård och ett vassare klimatarbete.

Några av våra satsningar:

Ett psykiatrilyft. Vi genomför en stor satsning på psykiatrin i Skåne och tillför 285 miljoner kronor extra. Med uppräkningar – det vill säga de pengar regionens verksamheter får varje år för högre hyror, löner och kostnader – tillförs psykiatrin sammanlagt 391 miljoner kronor jämfört med i år.

Inga höjda biljettpriser i kollektivtrafiken. Efter de senaste årens kraftigt höjda biljettpriser i Skånetrafiken fryser vi nu biljettpriserna.

Den bästa vården är den som inte behövs. Vi vill att Region Skåne arbetar mer förebyggande och satsar på det förebyggande folkhälsoarbetet. Därför fördubblar vi anslagen och gör att så att idrottsrörelsen och den idéburna sektorn kan få mer stöd av regionen.

Skärpta miljömål. Det finns ingen tid att vänta. Vi skärper Region Skånes operativa miljömål nästa år och avsätter tre miljoner kronor extra för att skynda på arbetet. Vi gör också en särskild satsning på 15 miljoner på ett vassare klimat- och miljöarbete.

En tryggare förlossningvård. I somras tvingades barnmorskor i Malmö jobba tolvtimmarspass. Vi gör en särskild satsning på 30 miljoner på den skånska förlossningsvården. Då kan medarbetarna få en bättre arbetsmiljö och gravida få en tryggare vård.

En sanerad ekonomi. Vi städar upp Region Skånes ekonomi. Tyvärr väljer det borgerliga styret och SD att fortsätta underfinansiera sjukvården och låta regionen gå med stora underskott. Det hotar framtida investeringar i nya sjukhus och bättre kollektivtrafik och leder till att pengar måste läggas på räntor istället för att gå till verksamheterna. Vi gör tvärtom och har lagt en budget med ett rejält plusresultat och med en skattehöjning på 49 öre.

Läs hela budgeten här.