Debattartikel: Sänk Skånetrafikens biljettpriser

Idag publicerar Skånska Dagbladet en debattartikel av vår ledamot i kollektivtrafiknämnden, Louise Arndt, om sänkta biljettpriser. Igår var samma debattartikel även i Ystads Allehanda. Läs artikeln via länkarna eller här nedan.

Denna sommar får du två månaders buss och tågresande runt om i vackra Skåne för 595 kronor, förutsatt att du köper biljetten i juni. Men de flesta biljettpriser är inte lika låga. Ett vanligt månadskort för hela Skåne kostar resten av året 1309 kronor. En tur och returbiljett mellan Ystad och exempelvis Malmö kostar 234 kronor.

Ökade priser har vi tyvärr sett på tok för mycket av de senaste åren. År 2023 ökade priserna inom Skånetrafiken med runt 10 procent. År 2024 chockhöjdes priserna för resor över sundet. På två år har en tur och returbiljett mellan Ystad och Köpenhamn ökat med 54 kronor till 420 kronor för en person.

Samtidigt har Skånetrafiken börjat gå med ett rejält ekonomiskt överskott. Resultatet efter april månad är 223 miljoner högre än budget. Att priserna ökat visar också Skånetrafikens egna kundundersökning. Skånetrafikens resandemål ser inte ut att nås. Resenärerna tycker att priserna är mindre prisvärda än innan. Många kunder anser att det har blivit dyrt att resa och att det för vissa är en ekonomisk utmaning att ta med familjen på en tur inom Skåne med buss och tåg.

Anledningarna att sänka priserna inom Skånetrafiken är flera. Därför föreslog vi i Miljöpartiet på kollektivtrafiknämndens senaste möte en återbäring i form av sänkta biljettpriser till Skånetrafikens resenärer. Detta då det ekonomiska utrymmet finns. Det konkreta förslaget var att kollektivtrafiknämnden skulle ge trafikdirektören i uppdrag att till mötet i augusti se över om priserna inom kollektivtrafiken kan sänkas, lagom till att sommarkortet slutar gälla. Det politiska högerstyret som har makten i regionen sköt dock upp hanterandet av vårt förslag. Förslaget om möjliga prissänkningar från augusti kommer upp för behandling på nämndens möte först i november.

Vi i Miljöpartiet vet att kollektivtrafiken är viktig för både arbetsmarknaden, stadsmiljön, klimatet och mycket mer. Det är viktigt för både unga och gamla som inte vill, eller kan, ta bilen. Det är viktigt för ett levande kulturliv och att vi ska kunna mötas och umgås med nära och kära. Vi tycker därför att det är hög tid att ge Skånetrafikens resenärer lägre priser, och inte bara under sommarmånaderna.

Louise Arndt (MP)
Ledamot i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne