En jämlik skola

Alla elever har rätt att växa och utmanas, lyckas och utveckla sina talanger i skolan. Varje elev ska få den tid de behöver med sina lärare. Alla elever och vårdnadshavare måste kunna känna tillit till deras närmsta skola. Miljöpartiet kan aldrig acceptera ett samhälle där barn får olika livschanser beroende på vilken skola de går i.

Om vi vill skapa ett samhälle som håller ihop måste skolan vara en del av lösningen på samhällets problem. Nu är det tvärtom eftersom skolmarknaden som den är utformad idag förstärker skolsegregationen. Dagens system gör därmed skolan till ett hinder istället för en del av lösningen. Så länge var sjunde elev går ut grundskolan utan behörighet till gymnasieskolans nationella program är det direkt stötande att inte varenda skattekrona avsedd för skolan stannar i skolan. I en skola som sätter elevens lärande främst kan det inte vara aktieägarnas vinstkrav eller kommunens sparkrav som är högsta auktoritet.

Miljöpartiet vill

• Förbjuda vinstutdelande aktiebolag att driva skola.
  • Att staten tar ett större ansvar för skolans finansiering.
  • Att alla skolor ska ha bemannade skolbibliotek.
  • Bryta skolsegregationen och göra skolvalet fritt och rättvist för alla.
  • Förbättra arbetsmiljön och höja lönen för lärare för att öka attraktionskraften för fler att arbeta i yrket.
  • Förstärka elevhälsan och satsa på fler skolsköterskor, specialpedagoger, psykologer och kuratorer i skolan.
  • Gratis frukost och lunch i skolan

En jämlik skola

Läs vårt valförslag

Utbildningspolitiskt program

Utbildningsfrågor är viktiga för Miljöpartiet för utbildning och bildning är bärande delar av ett socialt hållbart samhälle. Vi vet att att människan är kreativ och ansvarstagande och att en bra utbildning är avgörande för att alla ska få chans till självförverkligande och självständighet. Utbildning och bildningen spelar därför en väldigt viktig roll i att skapa förutsättningarna för att förverkliga individens frihet.

Läs vårt utbildningspolitiska program

Nyheter på Skola och utbildning

En jämlik skola för alla barn

Gärna SM i skola – men utan ett B-lag, Sabuni

Vad är valfrihet värt utan mångfalden?