Hundra procent
förnybart

Sveriges beroende av fossila bränslen förstör klimatet, vår framtid och gör oss beroende av skurkstater som Ryssland. För att klara klimatomställningen och bryta beroendet  måste industri och transporter snabbt elektrifieras. Det snabbaste och mest hållbara sättet att få fram mer ren el är att kraftfullt bygga ut sol- och vindkraft och satsa på energilagring och energieffektivisering. Miljöpartiet vill bygga ett 100 procent förnybart energisystem på en stabil grund av grön baskraft.

Miljöpartiet vill

• Satsa stort på att bygga ut  förnybar energiproduktion, framförallt den havsbaserade vindkraften.
  • Planera för en dubblering av elsystemet till 2035 och satsa på grön baskraft i form av smart elanvändning och energilagring i vätgas, värme och pumpkraft.
  • Ge kommuner ersättning för förnybar energiproduktion som vatten- och vindkraft och ge närboende till vindkraftverk ersättning samt möjlighet att bli delägare.
  • Införa ett teknikneutralt stöd för storskalig energilagring – grön baskraft – såsom pumpkraft, värmelagring och vätgaslagring.
  • Ge generösa stöd och rådgivning till alla företag, fastighetsägare och hushåll som vill effektivisera sin energianvändning, så att elen räcker till mer.
  • Fasa ut och sätta ett slutdatum för all fossil olja, kol och gas.
  • Halvera tiden för att bygga ut smarta elnät.
  • Kraftfullt styra och sätta ett slutdatum för all fossil olja, kol och, gas.

Nyheter på Energi

När ska regeringen sluta stötta kriget?

Regeringens vindkraftsmotstånd kvarstår

Alla har rätt att äta sig mätta!