Klimat, jämställdhet, trygghet

Klimat, jämställdhet, trygghet – budget 2025 för Örebro kommun

De politiska beslut som fattas i kommunen ska ta hänsyn till långsiktiga effekter och värdera både sociala och ekologiska aspekter utöver de ekonomiska. För att detta ska kunna bli möjligt så är det viktigt att de politiska underlagen som beslutsfattare får ta ställning till innehåller barn, genus, miljö, klimat och ekonomiska konsekvenser i alla ärenden. Vår budget för 2025 visar vi tydligt hur kommunens pengar behöver användas när det gäller de kommungemensamma verksamheterna och på de verksamheter som är hållbara för klimatet och människorna i kommunen. Budgeten bygger på en helhetssyn av kommunens verksamheter samt att den är direkt kopplad till arbetet för att nå Agenda 2030. Klimat, jämställdhet och trygghet är tre områden som prioriteras.

Örebro kommun har under 2024 arbetat fram en klimatstrategi som syftar till att nå målet att år 2030 ska Örebro kommunkoncern vara klimatneutral. Vi ser att det är av yttersta vikt att kommunen påbörjar ett arbete med att konkretisera handlingsplaner för att nå målet om att bli klimatneutral år 2030.

Nerikes brandkårs verksamhet är avtalsbunden och kommer att vara viktig med tanke på ökad risk för de översvämningar samt bränder vi som kommun står inför i takt med att klimatet förändras, därför har vi valt att ge extra medel utöver befintliga till brandkåren.

Jämställdhet är en fråga om mänskliga rättigheter och livskvalitet. Mäns våld mot kvinnor måste upphöra. För att klara det måste en både arbeta med akuta och förebyggande insatser. Därför prioriterar vi att genomföra och systematiskt följa upp  den redan befintliga handlingsplanen “mot våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck”. Vidare prioriterar vi också det förebyggande arbetet där berörda verksamheter ska implementera evidensbaserade metoder i syfte att minska mäns våld mot kvinnor, arbetet ska bedrivas med fokus på att minska destruktiva mansnormer.

Tryggheten börjar i skolan, en skolgång där elever känner sig inkluderade och säkra och får möjlighet till kunskap utifrån sin egen förmåga så kan kommunen hjälpa till att skapa trygga vuxna. Vi lägger extra ekonomiska resurser till förskola och skola för att möjliggöra fortsatt utveckling trots sjunkande elevantal. Vi gör denna prioritering för att vi ser kommunen och invånarna ur ett helhetsperspektiv över tid, inte bara år för år. De extra pengarna vi lägger i skolan nu, skapar trygga invånare med större möjlighet till att få arbete vilket på sikt skapar mindre oro i samhället och mindre sociala kostnader i tex socialnämnden. Till det följer uppdrag till verksamheten för att se över hur ett införande av tvålärarsystem skulle kunna möjliggöras framåt. Skolan i sig måste också vara en trygg plats för våra unga, därför stärker vi arbete mot våld, diskriminering och sexuella trakasserier. Vi ger skolorna möjlighet att arbeta förebyggande utifrån sina behov.

Vi anser att Örebro läns flygplats inte kan fortsatt subventioneras av Örebro och att de dryga 17 miljonerna i stället bör användas i andra verksamheter inom kommunen. Som beredskapsflygplats bör staten ta över ansvar för flygplatsen istället.

Vi föreslår även en kraftig ekonomisk satsning för att kommunens verksamheter ska kunna nå målet om att bli klimatneutralt. Detta är också en tydlig signal till nämnder och styrelser att de ska jobba aktivt med att minska utsläppen.

Vi ser att länder i världen inklusive Sverige inte agerar tillräckligt kraftfullt för att minska utsläppen, vilket kommer leda till ökad extremtorka, värmeböljor och översvämningar. Kommunen behöver se över sin investeringsbudget så att de har räknat in klimatanpassningar i kostnaderna. Örebro kommun saknar idag en utredning på vad en klimatanpassning av investeringarna skulle kosta. Utan den utredningen kan vi inte lägga fram en trovärdig investeringsbudget.

Extremväder, naturkatastrofer och andra konsekvenser av klimatförändringarna känner inga landsgränser. Därför måste också vår politik för att möta dessa utmaningar vara gemensam och solidarisk. Politiska beslut ska ta hänsyn till långsiktiga effekter, för att detta ska vara möjligt så behöver Örebro kommun specificera klimat- och miljöproblem inom varje nämnd tillsammans med en budgetering för att möjliggöra att åtgärder sätts in. Idag finns det inte budget eller konkreta handlingsplaner uppdelade per nämnd som möjliggör ett strategiskt miljö- och klimatarbete som går att följa upp och utvärdera. Det är viktigt att budgeten är tydlig för de åtgärder som ska tillsättas. Läs hela budgeten här: Budget 2025 Miljöpartiet Örebro

.

Nyheter på ämnesordet

Skåne, 27 juni 2024