När det blåser höjer vi regnbågsflaggan ännu högre

Debattartikel i NA med anledning av Örebro Pride den 25 augusti 2024

Fest och kamp för lika rätt hör ihop – och det ena förutsätter det andra.

Vi gläds att få fira Pride i Örebro. Samtidigt sörjer vi att inte alla har samma friheter och möjligheter. Under Pride firar vi de framgångar vi har arbetat för och får kraft till att orka kämpa för fler skriver Ulrika Westerlund, riksdagledamot och HBTQI-politisk talesperson, Lea Strandberg, kommunalråd, Pia Frohman, regionpolitisk talesperson, Daniel Käller, språkrör Grön Ungdom Örebro, samt Camilla Hansén, riksdagsledamot från Örebro län.

Årets pridefirande sker efter EU-valet, där vi såg framgångar för Miljöpartiet och andra hbtqi-vänner i Sverige och vissa delar av EU, men där höger- och extremhöger ökade kraftigt i stora länder som Tyskland och Frankrike.

När högervindar blåser, oavsett var, höjer vi regnbågsflaggan ännu högre. Med mandaten från EU-valet kämpar vi bland annat för kriminalisering av hatbrott i hela EU, stärkt asylrätt för hbtqi-flyktingar och förbud mot omvändelseförsök.

Även i Sverige måste regnbågsflaggan höjas i högervinden när hbtqi-rörelsen hotas till följd av den. Den hätska debatten om könstillhörighetslagen under stora delar av vintern och våren  visar att inga framsteg kan tas för givna. Pride är både fest och kamp. Vi i Miljöpartiet ser deltagande i pridefiranden som förpliktigande och hbtqi-personers rättigheter är självklart centralt för oss vid förhandlingsborden i kommun, region och i riksdagens kammare.

Behovet av ett grundlagsskydd av hbtqi-rättigheter måste lyftas på samma sätt som redan föreslagits vad gäller rätten till abort. Vi vill inkludera könsidentitet och könsuttryck i de delar av grundlagen som rör diskriminering och delaktighet, och även stärka transpersoners rätt att skyddas mot diskriminering i grundlag.

Miljöpartiet vill att medarbetare i Örebro läns kommuner och i regionen ska få utbildning i frågor som rör homosexuella, bisexuella, transpersoner och personer som identifierar sig som queer och eller intersexperson, vi kan inte och får inte tro att förbättringar sker utan utbildning eller diskussioner.

En politik som stärker mänskliga rättigheter kan inte genomföras utan regnbågsflaggor som höjs oavsett vilka vindar som blåser. Det visar vi nu under Örebro Pride när vi samlas under parollen “Vi håller flaggan tillsammans när det blåser”! Fest och kamp för lika rätt hör ihop – och det ena förutsätter det andra.

Läs hela debattartikeln i Nerikes allehanda här, länk [öppen för alla]: https://www.na.se/2024-08-23/fest-och-kamp-for-lika-ratt/