Törsjö kombicentral prioriteras inte

Det tog inte lång tid för majoriteten att gå emot sitt egna fattade beslut trots att de kämpade med näbbar och klor för att få igenom det i fullmäktige.

 

2016 startade Örebro kommun arbetet med detaljplanen Törsjö, sju år senare (2023), 800 sidor producerat material och åtskilliga arbetstimmar för tjänstemän, politiker och privatpersoner, gick förslaget efter en återremiss igenom i kommunfullmäktige. Dock fanns det redan då beslutet togs, en hel del tvivel på om majoriteten ljög om sitt syfte.

Den mest debatterade frågan inför det slutgiltiga beslutet var; Måste vi bygga på Örebros finaste jordbruksmark eller kan vi placera denna omlastningscentral någon annanstans? Majoriteten förklarade då att de valt just Törsjö för att ge företagen längs med järnvägen möjlighet till järnvägsanslutning både väster och öster om järnvägen, som då skulle möjliggöras med en kombicentral där det är möjligt att skifta frakt från järnväg till väg och vice versa.

Dock fanns det redan då beslutet togs, en hel del tvivel på om majoriteten ljög om sitt syfte. Var de verkligen villiga att fullfölja att det skulle bli en kombicentral eller skulle det landa i att det bara blir en lastbilscentral där det lastas om frakt från väg till väg?

Ingenting i handlingarna pekade på att det skulle vara lönsamt att bygga en kombicentral, men majoriteten envisades med att pressa igenom beslutet om att bygga på Törsjö trots att funktionsutredningen från Trafikverket beskriver att det inte alls är självklart med en anslutningen till järnvägen. Trafikverket pekade på flera delar som behövde utredas vidare innan det ens går att veta om det är möjligt eller inte.

I dag vet vi, Majoriteten valde att ljuga. I översiktsplanen står det att området är avsett för verksamheter med behov av järnvägsanslutning, det är inte Trafikverkets ansvar att identifiera denna järnvägsanslutning det är inte en brist i den statliga järnvägsanläggningen, därför så kommer inte Trafikverket att initiera detta. Utan om en vill ha det gjort så måste kommunen göra en egen utredning, och så länge kommunen inte tar ansvar för att bekosta den utredningen som krävs, så kommer den här anslutningen inte att bli av.

Bara efter två år så föreslår majoriteten en översiktsplan som tydliggör att det inte kommer att bli en kombicentral i Törsjö.

För tydlighetens skull borde Majoriteten starta en ny utredning med syftet att bygga det de tänkte från början, en lastbilscentral. På så sätt kan det geografiska läget flyttas från Törsjö och jordbruksmark till en mera geografiskt lämplig plats för en lastbilcentral.

Lea Strandberg (MP) kommunalråd i opposition. Debatten är publicerad i Nerikes Allehanda

Relaterade nyheter

Örebro, 8 april 2025

Debatt: Vi vill att insatser sätts in för att bemöta eleven där eleven befinner sig.

Örebro, 5 april 2025

Debatt: Förhindra att Hjälmarens viktiga ekosystem försvinner

Örebro, 14 mars 2025

Debatt: Värna den fria offentliga konsten

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter