Stoppa Putins KRIG mot Ukraina!

Tal utanför ryska ambassaden: Stoppa Putins KRIG mot Ukraina!

Varje onsdag klockan 12.30 arrangeras demonstration utanför ryska ambassaden under parollerna ”Stoppa Putins krig mot Ukraina!” och ”Demokrati och samarbete för fred”. Onsdagen den 30 mars deltog Therese Svanström, ordförande TCO, Agnes Hellström, ordförande Svenska freds , KG Hammar, fd ärkebiskop, Lawen Redar, riksdagsledamot (S), kulturpolitisk talesperson, Allan Widman, riksdagsledamot (L), försvarspolitisk talesperson och Camilla Hansén, riksdagsledamot (MP), talesperson för högre utbildning och forskning.
Tal av Camilla Hansén

För fem veckor sedan vaknade Ukrainas befolkning till en mardröm. Fem veckor av ett brutalt anfallskrig, av människors liv som slagits i spillror. Miljontals människor som nu flyr för sina liv, till grannländer i Europa.

Vi samlas här idag för att vi tror på fred, och frihet. Vi tror på att alla människor har rätt till liv och trygghet, och på Ukraina, och andra staters, rätt till självständighet.

Putins anfallskrig mot Ukraina måste stoppas, och det måste stoppas nu. Det stoppas genom att Ryssland lämnar Ukraina. Backar. Nu.

I krig finns inga vinnare, bara förlorare. Bara död, förödelse och trauma.

Förra veckan talade Ukrainas president Volodomyr Zilenskij direkt till oss i riksdagen. Hans budskap var tydligt – vi måste göra mer, och vi måste göra det nu. Sanktionerna måste skärpas, inte ett enda fat rysk olja ska lossas i svensk hamn.

Vi kan inte med ena handen sätta in sanktioner och med andra handen stödja Putin genom att fortsätta bidra till hans krigskassa.

Vi lämnar den ryska regimen ensam i världen, men fortsätter vårt stöd till de människor som står upp i Ryssland, och andra förtryckarregimer som Belarus. Som står upp för oberoende medier, mänskliga rättigheter, akademisk och konstnärlig frihet, demokrati och fred.

Något som stannade kvar hos mig efter Zilenskijs tal var också att presidenten pratade om Ukrainas uppbyggnad efter kriget. Att mitt i ett krig, hålla liv i en vision om framtiden – det är beundransvärt och respektingivande.  En vision om fred, om att bygga hus och bygga städer, men också om att bygga ett starkt samhälle.

Nu hör vi på nyheterna att förhandlare sitter vid bordet. Lägg ner vapnen. Sitt kvar vid bordet. Där kan människoliv räddas, där kan säkerhet för vanliga människor skapas. Människor som precis som vi vill leva sina liv. Äta frukost, gå ut med hunden, gå till jobbet och skolan, handla mat, äta middag med familjen, sova lugnt om natten.

Anfallskrig mot sina grannar bygger ingenting. Det leder bara till förödelse. Och vi runt omkring accepterar inte det. Vi accepterar inte Rysslands brutala anfallskrig mot Ukraina. Vi fördömer dessa krigshandlingar.

Det är när världen brinner som vår solidaritet prövas. Nu behöver Sverige, Europa och världen visa att vi står på demokratins och fredens sida.  Vi står här idag, enade i motståndet mot Putin och för solidaritet med Ukraina. Vi står här idag för att visa det och vi kommer att stå stadigt i vår solidaritet för Ukraina, länge. Väldigt länge.

Tack.