Replik: Varför väljer regeringen bort förskolan?

Replik i NA den 18 juli, med anledning av debattartikeln om förskolan från Kommunal

Sverige förtjänar politiker som väljer att satsa på förskolan på riktigt

Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal och Linda Bååth, avdelningsordförande för Kommunal Västra Svealand, tecknar en allvarlig bild av förskolan i sin debattartikel i NA den 5 juli. Barngrupperna är i många fall för stora, personaltätheten för låg och utbildningsnivån är otillräcklig.

Camilla Hansén, Miljöpartiets riksdagsledamot i Örebro län, svarar i en replik att Sverige har en regering som har valt att låta barn i förskolan och elever i skolan betala för ökade kostnader och inflation i efterdyningarna av pandemin och beroende på kriget i Ukraina. Man kan göra andra val som politiker.

Jag har upprepade gånger frågat ansvariga ministrar när det kommer mer pengar till kommunerna – varje gång har svaret varit att det är kommunerna som måste prioritera rätt. Det är ett val som regeringen gör, trots kris i välfärden – men det behöver inte vara så.

Vi i Miljöpartiet väljer att satsa på välfärden, på kommuner och regioner. Under hela den här mandatperioden har vi i riksdagen lagt budgetförslag där vi lägger de pengarna som regionerna och kommunerna sagt att de behöver. Vi menar att staten måste ta ett större ansvar för förskolans finansiering. Det är ett val vi gör och som vi kommer fortsätta att göra.

I Örebro län hade det för i år inneburit nästan 300 miljoner mer, varav 90 miljoner till förskola och skola. Det hade gett varje kommun i vårt län bättre möjligheter att satsa på förskolan.

Miljöpartiet vill satsa på förskolan. Det innebär bland annat att stärka utbildningarna till barnskötare och att skydda barnskötare som yrkestitel. Svensk förskola behöver mindre barngrupper och mer personal. Införandet av en bemanningsnorm i förskolan, likt den norska modellen, skulle minska antalet barn per förskollärare och därmed öka kvaliteten i förskolan.

Alla barn behöver bli sedda i förskolan, varje dag. Vi behöver fler barnskötare och förskollärare för att detta ska bli möjligt. När regeringen lämnar walk-over är Miljöpartiet villiga att göra det som krävs. Sverige förtjänar politiker som väljer att satsa på förskolan på riktigt.

Läs hela repliken i Nerikes Allehanda här, länk [öppen för alla]: https://www.na.se/artikel/varfor-valjer-regeringen-bort-forskolan/

Läs Kommunals debattarikel av Malin Ragnegård och Linda Bååth i Nerikes Allehanda här, länk [öppen för alla]: https://www.na.se/artikel/1179-barnskotare-saknas-i-orebro-lan-lagstifta-om-bemanningen/