Partierna splittrade om tjetjenska flyktingar

Nyhetsartikel i Nerikes Allehanda den 15 juli 2024

Vi kommer att fortsätta kämpa för att svensk lag ska skydda barn

I början av juli skrev NA om bröderna Abbas och Malik som ska utvisas till ryska Tjetjenien efter att ha bott elva år i Sverige. Där väntar inkallelse till militärtjänstgöring för Putin. Nu uttalar sig några av länets riksdagspolitiker om familjens och tjetjeners situation.

Samtliga politiker som NA har varit i kontakt med påpekar att de som förtroendevalda inte ska yttra sig om enskilda ärenden, utan hänvisar till Migrationsverkets bedömning. Camilla Hansén (MP) skriver att hon och partiet har ”ett ansvar som lagstiftare”:

”Det är verkligen berörande att läsa om bröderna, deras lillasyster som är född i Sverige och familjen som flytt en diktatur. Vi kämpar för att svensk lag särskilt ska skydda barn och familjer genom permanent uppehållstillstånd och att just en stark anknytning ska kunna vara ett skäl att få stanna i Sverige, t.ex. om man är född här eller har gått i gymnasiet här, och även sjukdom ska kunna ge skydd. Familjer som flytt ska kunna leva tillsammans i trygghet i Sverige och ingen ska riskera att tvingas till militärtjänstgöring i en diktatur. Det kommer vi att fortsätta kämpa för.”

Läs hela nyhetsartikeln i Nerikes allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/artikel/partierna-splittrade-om-tjetjenska-flyktingar/