SD går till motangrepp med lögnen som vapen

Debattartikel med anledning av Kalla Faktas avslöjande av SD:s trollfabriker

Accepterar liberaler, kristdemokrater och moderater runt om i landet att ert stödparti använder lögn som vapen?

Mitt i brinnande valspurt avslöjas desinformation från regeringsunderlagets största parti. Riksdagsledamot Camilla Hansén, regionpolitisk talesperson Pia Frohman och kommunalråd Lea Strandberg undrar om liberaler, kristdemokrater och moderater runt om i landet accepterar att deras stödparti använder lögnen som vapen?

Det största partiet i regeringsunderlaget vilseleder systematiskt befolkningen i syfte att väcka opinion för sin splittrande politik och för att tysta politiska motståndare och oliktänkande. Regeringen säger inte ifrån.

Sverigedemokraterna är inte som andra partier. När de ertappats med desinformation och anonyma konton i sociala medier går de till motangrepp med lögnen som vapen, först efter att medier och partier upprepade gånger bevisat deras lögner ger de en framtvingad ursäkt till regeringspartierna. Bara till Tidö-partierna. Inte till alla som råkat ut för deras hat, hot och hån i kommentarsfälten, inte de partier de orkestrerat drev mot, inte de människor som tystats.

Regeringspartiernas åtgärd var att tacka för ursäkten till Tidö-partierna och föreslå att riksdagspartierna ska skriva under en gemensam “uppförandekod”. Det är att förringa problemet vi står inför som ett demokratiskt land – vem skriver under en uppförandekod med ett parti som vägrar bemöta politiska motståndare, och till och med samarbetspartier, med respekt?

Vad blir då konsekvenserna? Statsminister Ulf Kristersson (M) välkomnar att Tidöpartierna fått en ursäkt. Johan Pehrson (L) välkomnar att några på SD:s kommunikationsavdelning ska lära sig läsa Tidö-avtalet. Ebba Busch (KD) menar att Sverigedemokraterna måste städa. Så, nu är Tidö-avtalet läst, kommunikatörerna åter i tjänst, städningen klar. Det gick fort men skadan på tilliten som åsamkats är allvarlig.

Vi vill se konkreta åtgärder. En ursäkt räcker inte, regeringen måste agera som en regering värdig en stark demokrati.

Vi i Miljöpartiet vill att:

• Partier ska kommunicera öppet – om ett politiskt parti är avsändaren ska det framgå – anonyma konton förbjuds.
  • Örebro kommuns och Region Örebro läns revisorer granskar om partistöd kan ha finansierat desinformation via SD:s dolda konton och den SD-anknutna kanalen Riks.
  • Säkerheten på regeringskansliet och i riksdagen vad gäller tillträde och tillgång till information säkerställs.
  • De anonyma kontona stängs omedelbart.
  • Regeringen stänger dörren till regeringskansliet för Sverigedemokraterna.

Sverige har en historiskt svag regering som hittills inte visat att den har styrka nog att leda landet mot en tryggare framtid, vare sig det gäller klimatpolitik eller att skydda demokratin. Mitt i brinnande valspurt avslöjas desinformation från regeringsunderlagets största parti. Nu ligger ansvaret hos liberaler, kristdemokrater och moderater runt om i landet. Accepterar ni att ert stödparti använder lögnen som vapen?

Läs hela debattartikeln i Nerikes Allehanda här, länk [öppen för alla]: https://www.na.se/2024-05-27/sd-gar-till-motangrepp-med-lognen-som-vapen/