Vårbudget: Mer till barnfamiljer, skola och vård

Mitt i en brinnande klimatkris väljer regeringen att göra det billigare att förstöra klimatet!

Den gröna omställningen är vår tids stora samhällsomvandling. Men ska den bli rättvis krävs politisk vilja. Regeringens politik visar att viljan inte finns – Miljöpartiets förslag banar istället väg för en rättvis omställning, på riktigt. Janine Alm Ericson, ekonomiskpolitiskt talesperson, skriver med Camilla Hansén, Pia Frohman och Lea Strandberg om regeringens vårbudget.

Mitt i en brinnande klimatkris väljer den här regeringen att lägga mångmiljardbelopp på att göra det billigare att förstöra klimatet. De pengarna borde istället användas till göra omställningen tillgänglig för fler. För de som bor på landsbygden är omställningen svårare än för de i städerna – och därför behöver en snabb utbyggnad av laddinfrastruktur och hemmaladdning och ett elbilstöd riktat till landsbygdsbilister komma på plats.

Även om vi nu ser en återhämtning i svensk ekonomi lever Sveriges barnfamiljer fortfarande med konsekvenserna av de senaste årens kostnadskris. I allt från blöjor, till mat, till boendekostnader, har vi sett ökade priser och kostnader som har gjort det svårt för familjer att få kalkylen att få ihop. Miljöpartiet vill bland annat se en riktad satsning där barnbidraget höjs med 220 kr per barn och månad.

De senaste årens ansträngda ekonomi har satt svensk skola i en svår situation. I många kommuner har skolan fått agera krockkudde i kommunbudgeten. År 2024 genomförs nedskärningar i 60 procent av landets förskolor och grundskolor, enligt en undersökning av Sveriges Lärare. Situationen i svensk skola är oerhört allvarlig.

Svensk skola behöver lärare med rätt förutsättningar att göra sitt jobb: fler kollegor, bra löner, mindre klasser, stark elevhälsa, skickliga skolledare och kontinuerlig kompetensutveckling. I syfte att förhindra ytterligare nedskärningar samtidigt som vi stärker kunskapsnivån och likvärdigheten i svensk skola, tillför Miljöpartiet 1,5 miljarder kronor utöver regeringen.

Dessutom skar regeringen i höstbudgeten ned på universiteten. Nu ställer lärosäten in undervisning av ekonomiska skäl. Sverige har redan lägst undervisningstid i hela EU. Vi föreslår därför att 150 miljoner kronor återförs till universiteten.

Den gröna omställningen är vår tids stora samhällsomvandling. Men ska den bli rättvis krävs politisk vilja. Regeringens politik visar att viljan inte finns Miljöpartiets förslag banar istället väg för en rättvis omställning, på riktigt.

Läs hela debattartikeln i Nerikes Allehanda här, länk [öppen för alla]: https://www.na.se/2024-05-11/miljopartiet-vill-ge-mer-till-barnfamiljer-skola-och-vard/