Lars Ströman:
Camilla Hansén från Örebro skakar om politiskt landskap

Liberal ledare i Nerikes Allehanda den 8 oktober 2024

Därför borde L vara rädda för Camilla Hansén (MP)

”Miljöpartiets Camilla Hansén från Örebro är med och skakar om det politiska landskapet i Sverige. Förlorare: Liberalerna. Vinnare: Miljöpartiet och Centerpartiet.” Det skriver Lars Ströman, politisk redaktör på Nerikes allehanda med anledning av Miljöpartiets och Centerpartiets gemensamma presskonferens om att tillsätta en parlamentarisk utredning för ett nytt betygsystem ska förankras brett med riksdagen.

Ströman beskriver att krav på en parlamentarisk utredning inte är sånt som skapar en våg att klick på nätet, men att ”det kan lik förbaskat vara början på ett nytt politiskt landskap.” Han beskriver hur ett nytt mittfält i svensk politik  kan formas om Centerpartiet och Miljöpartiet närmar sig varandra. ”Den ena parten i detta mittfält blir då Miljöpartiet. Det är partiet som törs strida även när det blåser snålt. Det är miljö- och medborgarrättsaktivisternas parti. Centerpartiet kombinerar socialliberala idéer med att vara landsbygdens och jordbrukarnas parti.”

”Om Miljöpartiet och Centerpartiet kan prata ihop sig om vargjakt, skogspolitik och jordbrukspolitik, så blir det något som Socialdemokraterna måste förhålla sig till. En socialdemokratisk statsminister kan möjligen köra över Miljöpartiet eller Centerpartiet. Men det blir svårt att köra över båda två.”

Ströman avslutar: ”Ett nytt mittenblock, bestående av Miljöpartiet och Centerpartiet, skulle kunna bli tongivande i svensk politik. En början på det var utspelet där Camilla Hansén och Niels Paarup-Petersen krävde en parlamentarisk utredning om betygen.”

Läs hela ledaren i Nerikes allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2024-10-08/camilla-hansen-fran-orebro-skakar-om-politiskt-landskap/

Läs mer om Miljöpartiets och Centerpartiets förslag: https://www.mp.se/just-nu/det-svenska-betygsystemet-behover-reformeras/