Vinstdrivande skolor konkurrerar på en marknad är grundproblemet
Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län ger kommenterar inför att regeringens betygsutredning ska lämnas i tidningen ETC. Miljöpartiet har drivit på för att avskaffa betyget F, inte minst genom att samla hela oppositionen kring denna fråga. Vi välkomnar utredares allvarliga kritik mot betyget F.
”Camilla Hansén, utbildningspolitisk talesperson för Miljöpartiet, jublar över slopad F-gräns. När det gäller kalibreringen mot nationella prov är hon mer tveksam. Dels bekymrar det henne att den som har sina styrkor i praktiskt estetiska ämnen missgynnas eftersom även betygen i dessa ämnen ska justeras utifrån resultaten på de nationella i proven i teoretiska ämnen. Dels fruktar hon en skola där allt för mycket handlar om att prestera vid enskilda provtillfällen.
– Jag är oroad för att vi går mot någon slags gammaldags studentexamen där det det hänger på att du ska prestera på ett visst klockslag på en viss dag, säger hon.
Något behöver göras åt betygsinflationen, anser Camilla Hansén. Men att vinstdrivande skolor konkurrerar på en marknad ser hon som grundproblemet.
Jag är oroad för att vi går mot någon slags gammaldags studentexamen där det det hänger på att du ska prestera på ett visst klockslag på en viss dag
– Så länge betyg är något som drar kunder kommer även det bästa system ha svårt att kompensera för det.
Camilla Hansén önskar sig en bred överenskommelse om betygssystemet för att ge skolan arbetsro. När utredningens förslag ska bearbetas hoppas hon också på en bredare diskussion om betygen. Även om Miljöpartiet sedan 2008 accepterar betyg på högstadiet som urvalsinstrument finns en kritisk ansats till betyg kvar. Camilla Hansén pekar på forskning som visat att betyg kan motivera framgångsrika elever – men stjälpa den som har det svårt.
Är det dags att damma av kravet att avskaffa betygen?
– Nej, det ser jag inte att vi kommer göra. Men vi kommer fortsätta att kritiskt granska betygen, man får leta sig fram till ett system som stödjer lärande.”
Läs hela artikeln i ETC här, länk [för prenumeranter]: https://www.etc.se/inrikes/vaendningen-ingen-elev-ska-underkaennas