Regeringen behöver höja nivån i den politiska debatten, visa på riktigt ledarskap och sätta en tydlig strategi för hur skolan kan utnyttja digitaliseringens möjligheter. Det skriver Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, på Voister Debatt.
Men varför är en strategi från regeringen viktig? När den rödgröna regeringen tog fram den tidigare digitaliseringsstrategin (som gällde 2017-2022) var det med utgångspunkt i att digital kompetens i grunden är en demokratifråga. Det handlar om att söka, hitta och sprida information och ha förmågan att förstå digitaliseringen. Vi vet sedan tidigare att barns tillgång till digital teknik är beroende av föräldrarnas inkomst och utbildning, därför är det viktigt att alla elever får tillgång till kunskap i skolan. Det är en fråga om likvärdighet.
Sverige har för första gången deltagit i den internationella studien ICILS (International Computer and Information Literacy Study), som visar att svenska elever i årskurs 8 befinner sig på genomsnittlig nivå när det gäller dator- och informationskunnighet och datalogiskt tänkande. Jämförelser med genomsnittsvärden kan vara svåra att tolka, men att en stor andel elever saknar viktiga kunskaper, att spridningen är stor, samt att största skillnaden mellan olika grupper beror på socioekonomisk bakgrund borde väcka oro. Svenska elever har stor tillgång till digital teknik, men det räcker alltså inte för att också bli kunnig på att hantera den digitala verklighet vi alla lever i på ett bra sätt. Det är alltså ytterligare bekräftat att digital kompetens är en fråga om likvärdighet.
Jag tror faktiskt att regeringen själv skulle vara hjälpta av en strategisk riktning, så ena handen inte slänger ut digitala läromedel, medan den andra ger i uppdrag att extra snabbt utveckla AI-kurser på gymnasiet. Det skulle också stödja regeringen, myndigheter, lärare och bransch att fokusera på att utveckla en bättre och mer likvärdig skola, även inom det här kunskapsområdet.
Det jag förväntar mig av en strategi för utbildningsväsendet är att den fokuserar på den pedagogiska verkligheten i klassrummet där skickliga lärare ska ha de bästa förutsättningarna för didaktiska val, effektiv administration och väl fungerande infrastruktur med support av toppklass som ökar kvalitén i utbildningen. Jag förväntar mig en tydlig riktning framåt där Sverige som bildnings- och kunskapsnation ska tillvarata erfarenheter och mångvetenskaplig forskning samt är beredda att pröva och att ompröva kunskap. Jag förväntar mig ett helhetsgrepp om inte bara skolväsendets digitalisering, utan samhällets digitalisering.
Digitaliseringen är utmanande på så vis att den är ofattbart snabb, men också kräver att vi kan agera strategiskt och eftertänksamt. Låt oss ta oss an det tillsammans, med tydlig strategisk riktning som höjer nivån i den politiska debatten och som ger lärare, forskare och bransch utrymme att tillsammans göra Sverige till ett land där vi hanterar de risker som finns och tar tillvara digitaliseringens möjligheter.
Läs hela debattartikeln på Voister här, länk [öppen för alla]: https://www.voister.se/artikel/2024/11/slutsnackat-om-skarm-till-parm-nu-behover-skolan-en-digitaliseringsstrategi/