Gästkrönika i Nerikes Allehanda

Ingen annan kan ersätta just din röst.

Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, skriver regelbundet krönika i Nerikes Allehanda. Den här gången handlar krönikan om den kalla våren. Den kanske känns kall, men den är här. Hoppet är här, och handlingskraften. Värmen kommer, och med den sommaren. Då har du makten att välja vilka du tror kan bygga ett hållbart och tryggt Europa som också tar ett globalt ansvar för att stå upp för fred, säkerhet och demokrati, och som som bäst kan möta klimatförändringarna. Det är din uppgift – men du gör den för oss alla tillsammans, och för att forma det Europa vi vill leva i.

För mig signalerar våren hopp och handlingskraft, och det behöver vi nu. För ett drygt år sedan träffade jag människor som kämpar för fred i Palestina och Israel. För några veckor sedan kom några av dem vi mötte till riksdagen. Det var starkt att höra upplevelserna från dem som var på plats den sjunde oktober, som förlorat familj, vänner och kollegor i båda länderna. Starkt att sitta i samma rum som någon som bara några dagar innan väntade på inkommande missiler från Iran. Höra om Gaza, där tio barn amputerar ett eller båda benen varje dag, där barn nu dör av svält. Wivallius skriver faktiskt lite om krig, i sin dikt, hur det fördriver det som ger liv. Vår uppgift – inte min eller din, utan vår gemensamma – är att stå upp för fred, säkerhet och demokrati, att stå emot polarisering, hat och extremism.

Jag känner själv hur jag studerar naturen närmare i detalj under våren. Hoppfullt letar vårtecken och funderar över hur både klimat och väder spelar in på den upplevelse vi nu har med en kall vår. Vi vet att klimatförändringarna orsakar mer extremväder, och naturkatastrofer känner inga landsgränser. Torka, bränder, översvämningar påverkar oss i vår vardag, i vårt län. Vår uppgift – inte min eller din, utan vår gemensamma – är att möta de utmaningarna tillsammans, att hejda klimatförändringarna.

Att vara riksdagsledamot är att ha blicken ut mot världen, men också att se hur vi rustar vårt land. Då behöver den regering som styr ett land göra vägval. Det görs så klart på många olika sätt. Vi i opposition visar att det finns andra vägar att välja. Där är vi nu. Regeringen har lagt sin vårbudget, och vi i opposition visar vilka andra vägval vi hade gjort. När du undrar varför skolan inte får mer pengar, varför vården går på knäna, varför tågen inte går i tid eller varför Sverige av alla länder halkar efter i klimatarbetet – tänk på att det är för att de politiker som har makten gör val, och man kan göra andra val.

Och ingen annan kan ersätta just din röst. Använd den i valet till Europaparlamentet den 9 juni!

Läs hela krönikan i Nerikes Allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2024-04-26/sedan-1642-har-vi-klagat-over-att-varen-ar-kall/