Gästkrönika i Nerikes Allehanda

Svensk skola behöver långsiktiga beslut

Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, skriver gästkrönika i Nerikes Allehanda om uppdraget som folkvald i riksdagen. Den här gången handlar det om hur det kan gå till bakom kulisserna när flera partier gör något tillsammans. Nästa vecka avgörs det om riksdagen kräver att regeringen ska tillsätta en parlamentarisk utredning för att säkra långsiktiga beslut om betygen.

Något som blivit tydligt för mig efter sommaren är att mandatperioden går in i sin andra halvlek. Vi har bockat av valet till Europaparlamentet – valvakan är ett härligt minne, stort för oss i Miljöpartiet att bli tredje största parti.

Nu får vi frågor om vad vi anser om regeringens arbete hittills och partiledarna får frågor om hur samarbetet fungerar med de andra partierna och hur man ser på samarbeten efter nästa val. Men hur går det då till när vi samarbetar med varandra över partigränserna? Ett sätt är att gemensamt ta initiativ i en aktuell fråga i utskottet.

Förra veckan gjorde vi just det i utbildningsutskottet. När utredaren Magnus Henrekson presenterade ett förslag från betygsutredningen, och Liberalerna efter det ändrade åsikt om F-betyget med den hårda gränsen för godkänt, såg jag en möjlighet att ena oppositionen. Jag visste ju dessutom att om Liberalerna står för sin nya ståndpunkt även i riksdagen, så har vi majoritet för avskaffande.

Vi landar i att föreslå att regeringen måste tillsätta en parlamentarisk utredning för betygen. Svensk skola kräver långsiktiga politiska beslut. Parlamentariska utredningar är väl inga kioskvältare, och ett utspel om att tillsätta en är väl inte heller det. Men en möjlig majoritet för att slopa F-betyget borde väcka intresse.

Efter några dagars intensiva kontakter mellan olika partierna blir det jag och Centerpartiets Niels Paarup-Petersen som bjuder in till presskonferens om förslaget. På tal om kioskvältare så säger jag till Niels, när vi åker i rulltrappan upp mot presscentret, att om det inte kommer några journalister, så får vi väl bara ta några kort till sociala medier. Men det kom folk!

På utskottet efter presskonferensen erbjuder vi alla partier att skriva under vårt förslag. Ska det bli majoritet direkt? Nä, efter ett dygn lämnar jag in initiativet med oppositionen, som vi ju redan snackat ihop oss med, som undertecknare.

Och där är vi nu. På tisdag behandlar utskottet initiativet, och det räcker med en röst till för ett konkret förslag till regeringen som riksdagen kan ställa sig bakom. Till exempel Liberalernas röst.

Läs hela Camilla krönika i Nerikes allehanda här, länk [för prenumeranter]: https://www.na.se/2024-10-11/en-rost-till-sa-gar-vart-forslag-om-betygen-igenom-i-riksdagen/