Efter bristerna – så vill partierna säkra elevernas läskunnighet

Nyhet i Altinget den 6 september 2024 med anledning av Skolinspektionens rapport

Stärk skolans finansiering, bygg ut elevhälsan och låt lärare ha inflytande

En ny granskning från Skolinspektionen visar att varannan skola brister i att ge tidiga stödinsatser. Altinget har frågat partierna hur de vill garantera att elever lär sig läsa, skriva och räkna i tid.

Miljöpartiets utbildningspolitiska talesperson Camilla Hansén vill att staten tar ett större ansvar för skolans finansiering så att likvärdigheten ökar i hela landet.

”För att alla elever ska få tillgång till en jämlik utbildning av god kvalitet, behöver fler elever få de stödinsatser de har behov av redan tidigt i sin skolgång. Lärarna behöver ha stort inflytande över insatserna, och backas upp av speciallärare och elevhälsan efter behov”, skriver hon till Altinget.

Miljöpartiet vill också stärka skolans finansiering och bygga ut elevhälsan.

”Elever har redan rätt till det stöd de behöver för att lära sig läsa, skriva och räkna. Lärare ska ha en avgörande roll i den bedömningen, och tillsammans med skolans professioner ge det stöd som behövs i rätt tid. Det är en viktig investering.”

Bemannade skolbibliotek är en viktig del, menar Hansén.

”Läsning är grunden för mycket av all annan inlärning. Samtidigt vet vi att det krävs läsning utöver tiden i skolan för att träna upp läskondition nog för att kunna läsa för att lära. Därför är skolbibliotek med utbildade skolbibliotekarier viktiga.”

Läs hela artikeln med övriga partiers kommentarer här, länk: https://www.altinget.se/utbildning/artikel/efter-bristerna-saa-vill-partierna-sakra-elevernas-laskunnighet