Unga troende känner sig kränkta i skolan

Almedalen 2022

Camilla Hansén (MP), riksdagsledamot från Örebro län, deltog i ett seminarium om unga kristnas situation i skolan som arrangerades av Sveriges Kristna Ungdoms Råd (SKUR) och Studieförbundet Bilda.

I samtalet deltog också Antje Jackelén, ärkebiskop, Svenska kyrkan, Lars Arrhenius, Diskrimineringsombudsman, Fredrik Christensson (C). Gudrun Brunegård (KD) samt
Fredrik Wenell, författare till rapporten ”Unga troende i samhället” och Tova Norman, ordförande i Svenska kyrkans unga. Samtalet modererades av Carin Dernulf, Equmenia.

Camilla reagerade särskilt på Tovas berättelse om hur en lärare bett elever redogöra för om de var troende. Det är inte en fråga som en lärare får ställa till elever, och när det dessutom fick konsekvensen att elever som var troende inte fick delta i diskussioner om den egna religionen blir det väldigt fel.

Läs hela artikeln i Sändaren här, länk: https://www.sandaren.se/nyhet/manga-unga-troende-kanner-sig-krankta-i-skolan