Vi måste förbereda oss för ett nytt klimat
Klimatet på jorden förändras väldigt snabbt. Det betyder mer regn när det regnar, torrare ibland, varmare och kallare, kraftigare vindar helt enkelt mer extremt väder. Det vi bygger skall stå minst hundra år och måste därför byggas för det nya klimatets extremer.
Dalälven söder om Siljan slingrar sig fram i ett mäktigt lerlager och utgör därför exempel på risker för extrem nederbörd. Därför behövs en ny plan och bygglag som ger kommunerna verkliga möjligheter att styra så att det vi bygger idag klarar klimatet i morgon.
En hållbar ekonomi – ett villkor för välfärden
Tillväxtsamhället drivs av konsumenterna heter det. Konsumenter som vill byta fler prylar mot mer tid för umgänge, kultur och kunskap blir då ett hot mot den nyliberala tillväxtreligionen. Men tillväxt var bara ett medel för att nå välfärd inte ett mål i sig själv, det tycks många ha glömt.
Idag måste vi tänka globalt. Många råvaror och resurser, inte bara oljan, är ändliga. Den hållbara ekonomin måste bygga på ekosystemets produktionsförmåga och solens inflöde av energi. Vår uppgift är att bygga det samhället, lokalt och globalt.
Inomhusmiljö – ett folkhälsoproblem
Vi vistas allt mer inomhus i en miljö fylld av farliga kemikalier och ofta med fuktskador. Koncentrationssvårigheter, astma, överkänslighet och andra hälsoproblem kopplas allt oftare till dålig inomhusmiljö. Byggindustrin vill inte ta ansvar och vården saknar kunskap för att bevisa sambanden. Här nedan finns en länk där du kan läsa mer om frågan och ta del av material från två seminarier som hållits i riksdagen.
Dubbelspåret Falun – Borlänge
Dalarna behöver ett starkt regioncentra. Med dagens täta och snabba bussförbindelser har arbetsmarknaderna i Falun och Borlänge vuxit samman. Men fortfarande är regionen för liten som ett alternativ till storstaden. För att locka företag och nyckelkompetenser behöver regionen växa. Därför är fler, snabbare och säkrare tågförbindelser en viktig komponent.
Ett dubbelspår mellan Falun och Borlänge behövs för fler, snabbare och säkrare tågförbindelser i regionen liksom för att säkra godskapaciteten mellan industrierna i norra Sverige och exporthamnarna i på västkusten