Varför är EU-valet ett ödesval för klimatet?

I hela EU pågår genomförandet av en enorm handlingsplan kallad European Green Deal. Det är ett effektivt paket av åtgärder som unionen enats om för att nå vårt åtagande inom det globala klimatavtalet, Parisavtalet. Årets EU-val avgör till stor del vad som ska hända med det arbetet.

Miljöpartiet går till EU-val för klimatet, demokratin och miljön. I parlamentet är vi i gott sällskap av den fjärde största partigruppen, Greens-EFA. Gruppen har varit avgörande för EU:s klimatpolitik i decennier. Via den har Miljöpartiet varit pådrivande på EU:s resa från första fröet till Klimatlag, via fastställande av utsläppsmål, till formandet av det åtgärdspaketet som nu gör verkstad av ambitionerna – the European Green Deal.

The European Green Deal är ett otroligt kraftfullt paket med många olika åtgärder som tillsammans har potential att leverera på EU-medlemmarnas åtaganden enligt Parisavtalet. Vi vill särskilt lyfta vikten av EU:s system för handel med utsläppsrätter (EU ETS). Systemet har inneburit att koldioxidutsläppen från framför allt industri- och energisektorn i princip halverats sedan 2005! Aktörer i systemet måste skaffa en utsläppsrätt för varje ton koldioxid de släpper ut. Rätterna kan köpas och säljas, men det totala utbudet minskas för varje år. I början fanns ett överskott av utsläppsrätter och den styrande effekten blev dålig. Här har Miljöpartiet gjort enorm skillnad. Under Isabella Lövins tid i EU:s ministerråd förhandlade hon fram något som kom att kallas för the Swedish Proposal – en reform som gör att utsläppsrätter tas bort ur systemet om det blir överskott. Förändringen bedömdes leda till att utsläppsrätter motsvarande 50 gånger Sveriges årliga utsläpp tas ur systemet. Den har också inneburit en prisnivå på utsläppsrätter som gör att fler verksamheter ställer om.
Under den senaste mandatperioden har utsläppshandeln skärpts och breddats till fler sektorer. Miljöpartiet har ansvarat för den gröna gruppens förhandlingar och varit framgångsrikt pådrivande exempelvis för att gratis tilldelning av utsläppsrätter ska slopas och för att flyget ska ingå fullt ut. Men Green Deal omfattar så mycket mer, exempelvis det nya handelssystemet ETS2 (för aktörer som förser vägtrafik och fastigheter med bränslen), införande av klimattullar (för varor som importeras från länder utanför utsläppshandelssystemet), förnybartdirektivet och energieffektiviseringsdirektivet.

Miljöpartiets EU-politik handlar mycket om att vara Green Deals väktare i EU-parlamentet och säkerställa att genomförandet blir skarpt och rättvist, och sker i tid.

För Green Deal behöver verkligen skyddas. Bilden av Sverige i Europa är inte längre den av ett föregångsland. Andra länder har kommit i kapp och kört förbi och i ministerrådet röstar Tidöministrarna ofta för sänkta ambitioner. SD går uttryckligen till val på att riva upp Green Deal.

Valet handlar till stor del om Green Deals överlevnad. Om du som vi tycker att klimatfrågan löses bäst genom internationellt samarbete och gemensamt ansvar så tycker vi att du ska rösta grönt i EU-valet, oavsett vad du brukar rösta ”på hemmaplan”. Låt oss tillsammans ta det ansvar vi är skyldiga våra barn och barnbarn. Isabella, Pär och Alice behövs i EU-parlamentet.
Debattartikeln är publicerad i Norrteljetidning.se

Milla Rydstrand och Andreas Hagstedt, gruppledare Miljöpartiet de Gröna i Norrtälje