Så påverkar EU vår vardag

I dag är det Europadagen. Det är också hela Sveriges dag och inte minst Norrtälje kommuns dag. Visst kan EU kännas långt bort ibland. Men sen folkomröstningen 1994 är EU den union som vi alla invånare bor i.

Enligt Sveriges kommuner och regioner (SKR) har EU-politiken mycket stor påverkan på kommunfullmäktiges- och regionfullmäktiges dagordning. 2018 fattades 50-60 procent av besluten utifrån EU-lagar, i dag är andelen sannolikt ännu högre. Det innebär med andra ord att mer än hälften av de beslut vi fattar inom politiken härrör från de lagar som stiftats inom EU.

Den röst du lägger i EU-valet har alltså direkt koppling till de beslut som fattas här i Norrtälje.

Upphandling av varor och tjänster, arbetstid, arbetsmiljö, tillsyn av livsmedelsproduktion, finansiering av forskningsprojekt och konsumenträtt är bara några av de områden som regleras av EU-lagar.

Miljöpartiet vill liksom den gröna gruppen i EU vara det självklara valet för dig som nu ska gå och rösta. Vi är alternativet för dig som vill se en aktiv politik inom den gröna rörelsens fokusområden klimat, natur och demokrati.

En röst den 9 juni på någon av våra EU-parlamentariker innebär en fortsatt kamp för solidaritet och ansvarstagande. Vi arbetar för våra nationella minoriteters rättigheter, för djurens välfärd, för bevarandet av gammelskogarna, för det småskaliga jordbruket och det kustnära småskaliga fisket samt för en planet som ska räcka även för kommande generationer.

Idag är det en månad kvar till EU-valet. Utmaningarna vi står inför är omfattande, både nationellt och utanför våra gränser. Hur vi agerar avgör vår morgondag.

Valet är ditt den 9 juni.

Miljöpartiet de gröna i Norrtälje genom ordförande Karin Persson