Rösta grönt i EU-valet!

En stor del av vår lagstiftning och hur vi har det i Sverige påverkas av beslut i EU-parlamentet. Likafullt är det bara hälften av de röstberättigade som röstar i EU valet. Det borde vi ändra på. I år det viktigare än någonsin. Enligt opinionsmätningarna är det stor risk att de högerextrema kandidaterna når framgångar. Klimatförnekare och nationalister kommer att hota klimatarbetet och demokratin. För klimatet och miljöarbetet är årets val ett ödesval.

Sju av våra åtta riksdagspartier säger sig prioritera klimat-och miljöarbetet högt i EU-valet. När nu valdebatterna kommit i gång är det slående att så många partiföreträdare har en ambitiös politik, men vackra ord räcker inte. Bästa sättet att avgöra hur trovärdiga partierna är, kan vara att granska vad partiernas parlamentariker hittills åstadkommit i EU. Det är ingen lätt granskning. Våra medier har brustit i att rapportera om arbetet och besluten i EU. När det gäller miljö- och klimatarbetet kan det vara intressant att ta del av Naturskyddsföreningens ambitiösa granskning av hur de olika partiernas parlamentariker arbetat under den gångna mandatperioden. Föreningen har granskat hur de röstat i 88 lagförslag för att förbättra miljön och klimatet. De har också undersökt deras yttranden och initiativ samt opinionsbildning.

Miljöpartiets tre parlamentariker och vänsterpartiets enda ledamot är i särklass de som får bäst betyg. Allra bäst är samtliga miljöpartiets ledamöter, som i 97 procent av alla omröstningar agerat på ett positivt sätt. Moderaterna få ett dåligt betyg och sämst bedöms Sverigedemokraterna vara.

MP kommer alltid att hantera klimatkrisen utifrån det nödläge den är och med ett angreppssätt som baseras på forskning. Tidöpartierna ser ensidigt på kärnkraft som det enkla och enda svaret på energifrågan. Det är inte möjligt att under tjugo år invänta effekterna av dessa åtgärder. Vi vill att EU fortsätter att utveckla handeln med utsläppsrätter, klimattullar och möjligheter till investering i grön omställning. Vi vill också öka omfattningen av naturrestaureringar och sätta stopp för trålfisket i Östersjön. Idag ger EU mycket stora subventioner till klimatförstörande storjordbruk. Vi måste i stället styra om subventionerna och annan finansiering till de mindre klimatvänliga och hållbara jordbruken och utveckla landsbygden. Vi vill stärka och utveckla demokratin i EU och göra processerna mera transparenta.

Hur ni än röstar, se till att rösta i EU-valet!

Om ni i likhet med många andra anser att miljö- och klimatarbetet är EU:s kanske viktigaste uppgift: kom ihåg att MP har Alice Bah Kuhnke, Per Holmgren och Isabella Lövin som toppkandidater.

Debattinlägget finns publicerat på norrteljetidning.se

Bengt Annebäck, MP, Grön senior