Leva och bo

Det ska vara enkelt för invånare i Melleruds kommun att leva och bo på ett sätt som är långsiktigt hållbart. Det handlar både om den mat vi äter och om den fysiska miljön i bostäderna. MP har redan fått med sig övriga partier på att innemiljön ska vara giftfri i barnomsorgens verksamheter. Nu vässar vi ambitionen och kräver att innemiljön ska vara giftfri i samtliga kommunala lokaler. Vi vill också att kommunen bygger mer i trä. Genom att göra det förenklar vi möjligheterna till giftfria innemiljöer, men vi gynnar också lokalsamhället och den för Dalsland så viktiga skogsproduktionen.

Med MP Mellerud vid makten:

·         Ska kommunalt serverad mat så långt det är möjligt vara närproducerad och ekologisk, vilket ska genomsyra kommunens kostarbete

·         Tar vi initiativ för att i samverkan med länsstyrelser och andra kommuner skapa en plan för hållbart fiske i Vänern

·         Kommunens serveringar ska i första hand erbjuda naturligt sötade produkter

·         Bygger kommunen energieffektivt och miljövänligt i enlighet med SKL:s riktlinjer för hållbart byggande

·         Ska alla kommunala nybyggnationer ha urinseparerade klosetter

·         Ska offentliga verksamheter erbjudas i en giftfri innemiljö

·         Försvinner engångsmaterial i kommunala kök

·         Minskar andelen halvfabrikat i kommunala kök

·         Införs flera vegetariska dagar i skolan varje vecka

·         Bygger och underhåller kommunen lekplatser i samtliga tätorter och småorter

·         Byggs en aktivitets- och lekplats i PD Lundgrensparken